Consistent posten? LinkedIn bericht inplannen

Je LinkedIn berichten vooraf inplannen blijf je het stuur in handen houden om je doelgroep te bereiken

Hoe kan ik top of mind blijven bij klanten op LinkedIn? Dat lukt alleen door jezelf en het bedrijf elke week consistent op het meest geschikte moment te laten zien met relevante content. Ook is het belangrijk dat je blijft reageren op de content van je doelgroep. In het begin lukt het meestal wel om consistent te posten op LinkedIn. Maar bij drukte, tijdens een vakantie of wanneer je verkoopt aan klanten in een andere tijdzone wordt het steeds minder. Om dit te voorkomen kun je vooraf een LinkedIn bericht inplannen om het ook op de lange termijn vol te houden.

Hoevaak moet ik posten op LinkedIn?

In de afgelopen jaren is het salesproces sterk veranderd. Meer dan ooit gaan B2B-kopers (92%) zelf online op zoek naar informatie. Meestal zelfs voordat het eerste salesgesprek heeft plaatsgevonden. In hun zoektocht naar antwoorden maakt maar liefst 50% gebruik van LinkedIn. Het delen van content is de manier om in de eerste fase van het salesproces op de radar te komen van klanten.

Op de radar van klanten komen is de eerste stap. Maar vaak is dit nog niet het moment om zaken te doen en kun je door consistent te blijven posten op de radar blijven. Om ervoor te zorgen dat klanten je niet vergeten is het belangrijk om minimaal 1 keer per week te posten. Het liefst op het meest geschikte moment voor maximaal bereik.

Maar wat als je op dat moment druk bent, bij de klant aan tafel zit of op vakantie bent? Of wanneer je op dat moment slaapt, omdat je doelgroep in een andere tijdzone leeft. In dat soort situaties kun je een LinkedIn bericht inplannen om op zulke momenten toch te kunnen posten. Het is al een aantal maanden mogelijk om dit te doen, zonder tussenkomst van andere software.

Excuses om niet te posten

Bijna elke verkoper heeft een LinkedIn-profiel en ze weten dat het plaatsen van content de manier is om in beeld te komen bij de doelgroep. Maar ondanks dat ze dit weten blijft hun bijdrage vaak beperkt tot het aankondigen van een nieuwe baan of een verdwaalde repost. Een gebrek aan inspiratie of het hebben van te weinig tijd zijn veelgebruikte excuses om niet te posten.

Net als bij koud bellen zetten ze hun LinkedIn-profiel alleen in wanneer het echt nodig is. Ze hebben hun salestarget nog niet gehaald of ze zoeken een nieuwe collega binnen het salesteam. Vervolgens blijft het resultaat uit en dan roepen ze heel hard dat LinkedIn niet werkt.

Maar is dat wel echt zo?

Om meer leads en klanten uit LinkedIn te halen is het belangrijk om te posten wanneer het niet nodig is. Help je doelgroep aan antwoorden en laat zien dat je het platform niet alleen gebruik om iets te halen. Is de nood een keer hoog? Dan zal je zien dat de mensen in je netwerk eerder bereidt zijn om je te helpen.

Maximaal bereik op LinkedIn

Lukt het je niet om een groot bereik te hebben op LinkedIn? Kijk dan eens kritisch naar de content die je deelt op het platform. De kans is groot dat je teveel bezig bent met het promoten van je aanbod.

Mijn advies is om de 80-20 regel te hanteren bij het posten van berichten. Hiermee bedoel ik dat 80% van je berichten informatie moet zijn. De andere 20% kun je gebruiken voor het promoten van je aanbod of het delen van zakelijke updates.

Inspiratie voor het bedenken van content

Geen inspiratie voor het bedenken van nieuwe content? Luister dan net als ik eens vragen van klanten. De kans is namelijk groot dat mensen uit je doelgroep dezelfde vragen hebben. Mijn tip is om deze vragen te gebruiken als inspiratie voor het maken van nieuwe content. Doe ik zelf ook om relevant te blijven voor mijn netwerk.

Lukt het echt niet om nieuwe content te bedenken? Die momenten heb ik zelf ook weleens. Dat is voor mij het moment om bestaande content te recyclen. Probeer een eerder gepubliceerd bericht aan te passen en opnieuw te delen vanuit een andere invalshoek. Het resultaat zal je verbazen en lukt het je toch om te posten op LinkedIn.

Stappenplan LinkedIn bericht inplannen

Andere prioriteiten, een intern overleg, bij de klant aan tafel zijn geen excuses meer om niet te posten op LinkedIn. Maak de content op momenten dat het wel uitkomt en gebruik onderstaand stappenplan om elke week vooraf een LinkedIn bericht in te plannen. Door dit te doen weet ik zeker dat het je gaat lukken om meer leads en klanten uit het platform te halen.

Een keer tijd over? Gebruik deze momenten dan om te reageren op content van je doelgroep. Ook dat is zoals eerder gezegd heel belangrijk om elke week te doen.

Hieronder leg ik in het kort uit hoe je dat kunt doen:

  1. Schrijf een bijdrage zoals je altijd doet
  2. Klik vervolgens niet op de knop om je post te publiceren, maar op het klokje
  3. Kies een datum en tijd (minimaal 90 minuten vooruit) waarop je het LinkedIn bericht wilt inplannen
  4. Klik op de knop bijdrage inplannen
  5. Controleer het bericht op spelfouten en klik op inplannen

 

Bij de laatste stap is het belangrijk om je LinkedIn bericht voor het inplannen te controleren op spelfouten. Het achteraf aanpassen van een bericht na publicatie kan een negatief effect (algoritme) hebben op het bereik.

Om alle geplande berichten terug te vinden klik je op de begin een bijdrage knop en daarna op het klokje. In het volgende scherm zie je dan onderstaan de regel [Alle geplande bijdrage weergeven] staan. Het aanpassen van de tekst is dus niet mogelijk. Wat je wel kunt doen is deze berichten herplannen of definitief verwijderen.

LinkedIn bericht inplannen op een bedrijfspagina

Het stappenplan kun je ook gebruiken bij het inplannen van een LinkedIn bericht op een zakelijke pagina. Een jublieum of het verwelkomen van een nieuwe medewerker wordt vaak vergeten. Dit soort LinkedIn berichten zijn heel geschikt om vooraf in te plannen, zodat je het in de toekomst niet meer kan vergeten.

Conclusie

Kortom, meer leads en klanten halen begint met elke week consistent posten op LinkedIn. Vergeet ook niet om te reageren op content van mensen uit je doelgroep. Begin vandaag nog met het (laten) schrijven van content en het vooraf inplannen van je LinkedIn berichten.

Excuses als geen tijd, geen inspiratie, bij de klant aan tafel of op vakantie zijn geen excuses meer om dan maar een week niet te posten op LinkedIn.

Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!