Het bereik van collega’s vergroten op LinkedIn? Stop met reposten!

Bereik vergroten van je collega's op LinkedIn? Stop met reposten

Binnen het salesteam plaatst iemand een bericht op LinkedIn. Om het bereik groter te maken zien we vaak dat anderen binnen het team gaan reposten. Een kleine moeite om te doen en het lijkt te helpen, omdat het aantal views oploopt. Ondanks een toename in het aantal views lukt het niet om de doelgroep te bereiken. Herkenbaar? Om de doelgroep te bereiken is het beter om te stoppen met reposten. Het klinkt niet logisch, maar dat is het wel. In dit artikel lees je waarom en wat je kunt doen als alternatief om collega’s te helpen om het bereik te vergroten op LinkedIn.

Algoritme LinkedIn

Om te beginnen is het goed om te weten hoe het algoritme werkt. Het algoritme onthoudt met wie en welke content je interacties hebt gehad. Hierbij kun je denken aan het maken van connecties, het sturen van privéberichten en het reageren op content van andere mensen. Al deze interacties zijn belangrijke factoren voor het algoritme om je tijdlijn te vullen met relevante content.

Door berichten van collega’s te reposten zal het algoritme hun andere content op je tijdlijn gaan tonen. Het aantal impressies van je collega’s neemt toe, maar de doelgroep wordt niet bereikt. Reden hiervoor is dat het bereik van hun berichten beperkt blijft tot de tijdlijn van je collega’s. Door standaard berichten van hun te reposten kom je in de medewerkersbubbel terecht. Hierdoor kom je minder snel op de radar van je doelgroep.

Gemeenschappelijk netwerk

Binnen het salesteam heeft het netwerk vaak overlap met die van de collega’s op LinkedIn. Het reposten van berichten leidt tot dubbele content op de tijdlijn van je netwerk. Hierdoor heeft het gedeelde bericht weinig toegevoegde waarde en is daarmee minder relevant voor je netwerk. Niemand zit te wachten op dubbele content en daarom zal het algoritme ingrijpen.

Om te voorkomen dat gemeenschappelijke connecties dubbele content zien zal het algoritme dit bericht verwijderen uit hun tijdlijn. Alleen het oorspronkelijke bericht zal zichtbaar zijn. Het resultaat laat zich raden, minder bereik met je content. Om het bereik te vergroten is het beter om je netwerk te informeren door zelf berichten te (laten) schrijven.

Alternatief om je LinkedIn bereik te vergroten

Ondanks dat het een kleine moeite is kun je beter stoppen met het reposten van berichten. Om een collega te helpen aan meer bereik kun je hun berichten beter liken of voorzien van een inhoudelijke reactie. Met inhoudelijk reageren is alleen het melden dat je het bericht hebt gedeeld niet voldoende.

Laat je mening horen en geef aan waarom het bericht van een collega deelt. Door inhoudelijk te reageren lok je vaak reacties uit van anderen op LinkedIn. Deze reacties worden vervolgens getoond binnen en buiten het eigen netwerken. Dat laatste is wat je wilt bereiken en nodig hebt om collega’s te helpen aan meer bereik op LinkedIn.

Helemaal niet meer reposten op LinkedIn?

Stoppen met reposten van berichten helpt je collega’s aan meer bereik. Maar betekent het dan dat je helemaal niet meer moet reposten op LinkedIn? Dat wil ik zeker niet zeggen. Dat kun je zeker blijven doen wanneer de content van anderen jouw verhaal onderbouwen en versterken.

Deel het bericht van mensen uit je netwerk opnieuw en geef aan waarom je dit doet door inhoudelijk te reageren. Hierdoor zal je geloofwaardigheid en het vertrouwen van anderen in jou als expert toenemen. Hebben ze vertrouwen in jou als expert? Dat is vaak het moment waarop ze je gaan aanbevelen bij anderen en je bereik gaat toenemen op LinkedIn.

Bonustip om je bereik te vergroten op LinkedIn

Lukt het niet om een groot bereik te hebben op LinkedIn? Dan zien we vaak dat het bericht wordt verwijderen om deze vervolgens weer opnieuw te plaatsen. Deze handeling levert meestal opnieuw geen bereik op en is dan ook zinloos om te doen. Het is beter om kritisch naar je post te kijken en deze te herschrijven. Er is namelijk vaak een reden waarom het bereikt weinig bereik heeft (gehad) op LinkedIn 😉

Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!