Skip to main content

Koud bellen met een mooie salespitch is niet meer van deze tijd. Klanten en prospects gaan namelijk in deze tijd zelf eerst op zoek naar antwoorden op het internet. En dat is de reden dat steeds meer bedrijven zich bezighouden met social selling. Hierbij is het belangrijk dat je de doelgroep centraal zet en niet jouw dienst of product. Door te bouwen aan een relatie op de lange termijn zal je zien dat jouw netwerk in de toekomst relevanter en waardevoller gaat zijn. Het uiteindelijke resultaat? Meer sales en dus meer omzet. Doe jij op dit moment nog steeds aan koud bellen om nieuwe klanten aan je bedrijf te binden? Dan is het tijd om het roer om te gooien en jezelf bezig te gaan houden met social selling. In dit artikel een aantal tips om je op weg te helpen.

Zet in op relaties in plaats van verkopen

Voordat je content gaat delen is het natuurlijk belangrijk dat je beschikt over een relevant netwerk. Maak als eerste stap een lijst van bedrijven waar je zaken mee wilt gaan doen in de toekomst. Probeer vervolgens binnen het bedrijf te achterhalen bij wie je moet zijn om uiteindelijk zaken te gaan doen. Bij hen wil je op de radar komen om te laten zien welke problemen je op kunt lossen.

Bij social selling is het belangrijk dat je inzet op het creëren van connecties en niet het verkopen. De kans is namelijk heel klein dat iemand direct interesse heeft in jouw dienst of product. Het verlangen hiernaar moet groeien en wanneer het moment daar is om zaken te doen wil je top-of-mind zijn. Om dat te bereiken geef je antwoord op de informatiebehoefte van klanten en prospects. Door klanten te voorzien van antwoorden laat je zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Wanneer zij vertrouwen in je hebben zullen zij in de toekomst eerder openstaan om met je in gesprek te gaan over diensten en producten.

80-20 regel

Bij social selling is zoals eerder aangegeven belangrijk dat je het niet te vaak hebt over jouw dienst of product. Bij het publiceren van content zal 80% informatief moeten zijn. De andere 20% van jouw content mag gaan over diensten en producten. Het is aan te raden om ook dat laatste af en toe onder de aandacht te brengen. Wanneer jouw connecties op zoek zijn een oplossing moeten zij natuurlijk wel weten wat je voor hen zou kunnen betekenen.

Naast het publiceren van content op jouw persoonlijke pagina en de bedrijfspagina op LinkedIn is het ook aan te raden om deze te delen in speciale groepen. In deze groepen is het ook aan te raden om te reageren op berichten. Ook hiermee laat je zien dat je een expert bent in je vakgebied. Daarnaast levert het jou ook relevante informatie welke vragen klanten en prospects hebben. Deze informatie kun je gebruiken voor het maken van nieuwe content.

Social selling tools

Een pakkende afbeelding zegt meer dan 1000 woorden in een artikel. Daarom is het belangrijk om een artikel op de website, of een bericht op LinkedIn altijd te voorzien van een afbeelding. Voor afbeeldingen vrij van rechten kun je gebruik maken websites als Pixabay en Pexels. Wil je het professionele aanpakken en zelf je content maken? Maak dan gebruik van Canva om zelf pakkende afbeeldingen te maken om te gebruiken op social media. Ook kun je met deze tool zelf video’s en presentaties maken. Deze tool is gratis en bevat een groot aantal sjablonen ter inspiratie. Tegen een kleine betaling per maand is er meer mogelijk binnen de tool. Maar mijn ervaring is dat je met een gratis account heel ver kunt komen om professioneel over te komen op klanten en prospects.

Eigen ervaring

Mijn persoonlijke ervaring is dat social selling echt werkt om op de langere termijn succesvol te zijn. Naast een waardevolle connectie zijn voor mijn eigen netwerk merk ik dat connecties mijn content ook delen met hun netwerk. Op die manier wordt mijn eigen netwerk steeds relevanter en neemt de kans op verkopen elke dag toe. Hulp nodig bij het opzetten van een winnende social selling strategie? Maak dan een connectie met één van ons op LinkedIn. Ik help je graag verder!