Skip to main content

De kans is groot dat je weleens hebt gehoord over contentmarketing. Maar wat is het eigenlijk? Met contentmarketing stellen bedrijven de informatiebehoefte van klanten en prospects centraal, zonder hun eigen producten of diensten te promoten. Vaak begint men heel enthousiast met het delen van content zonder na te denken over een contentstrategie. Het gevolg? De gehoopte resultaten blijven uit en het delen van content krijgt steeds minder aandacht, zonde! Waarom? Omdat het een goede manier is om in contact te blijven met klanten en prospects. Mooie bijkomstigheid is dat wanneer je online regelmatig content deelt dit ook ten goed komt voor je positie in Google middels SEO. Goed van start met contentmarketing? In 8 stappen naar een winnende contentstrategie? Lees dan snel verder!

Kernwaarden

Breng bij de eerste stap de kernwaarden van jouw bedrijf in beeld. Hoe wil je gezien worden door de buitenwereld? En hoe absoluut niet? Heeft men eenmaal een verkeerd beeld over jou of het bedrijf? Dan kost het heel veel moeite om dat beeld in de toekomst weer te veranderen. Daarom is het belangrijk dat je vooraf eerst goed nadenkt over de kernwaarden van jouw bedrijf.

Maak een planning

Bij contentmarketing is het belangrijk dat je consistent en consequent bent in het delen van berichten. Daarom is het belangrijk dat je vooraf goed nadenkt over een planning. Zonder planning zal je zien dat het delen van content steeds minder vaak gebeurt. Het is niet nodig om de planning gedetailleerd uit te werken voor het hele jaar. Gebruik de globale planning als kapstok om andere content aan op te hangen.

Als voorbeeld neem ik in dit artikel een aanbieder van reisverzekeringen. Een blik op de website van Google Trends leert mij dat er in de periodes vlak voor de schoolvakanties veel gezocht wordt op de zoekterm doorlopende reisverzekering. Dat is dus een belangrijk moment voor deze aanbieders om informatie te delen met de doelgroep.

Doel van de boodschap

Vraag jezelf altijd af waarom je iets publiceert, wat het doel is en wat je wilt bereiken. Het is belangrijk om het doel van de boodschap altijd af te stemmen op de klantbehoefte en niet op die van het bedrijf. Leg daarom voordat je begint met contentmarketing één of meerdere doelstellingen vast en zorg dat deze meetbaar zijn.

Als je niet kiest word je ook niet gekozen

Bij contentmarketing is het belangrijk dat vooraf nadenkt over de doelgroep(en) die je wilt bereiken met de boodschap. Vervolgens is het belangrijk dat je de informatiebehoefte van de doelgroep(en) weet te achterhalen. Vaak denken we zelf wel te weten aan welke informatie zij behoefte hebben zonder dit eerst te onderzoeken. Kruip in de huid van jouw doelgroep(en) en geef antwoorden op vragen waar zij ‘s nachts van wakker liggen. Dit kun je bijvoorbeeld achterhalen door het (laten) uitvoeren van een zoekwoord-analyse. Wil je hier zelf mee aan de slag? In het artikel SEO tips voor 2020 om te scoren in Google staan een aantal gratis tools om zelf een zoekwoord-analyse uit te voeren.

Waarom het achterhalen van de informatiebehoefte zo belangrijk is? Wanneer je de informatiebehoefte weet te achterhalen is de kans groter dat de content wordt gelezen. Daarnaast is de kans zo ook groter dat de doelgroep zorgt voor de verdere verspreiding van de door jou gemaakte content te delen met anderen.

Gepaste schrijfstijl

Het is belangrijk dat je de schrijfstijl afstemt op de doelgroep. Maak een duidelijke keuze of je de doelgroep gaat aanspreken met bijvoorbeeld ‘jij’ of ‘u’. Ook is het goed om na te denken in hoeverre vaktermen noodzakelijk zijn. Eenmaal gekozen voor een bepaalde schrijfstijl? Dan is het belangrijk dat je deze schrijfstijl consequent hanteert.

Geschikte contentvorm(en)

Goed van start met contentmarketing? Dan is het belangrijk om te achterhalen welke contentvorm(en) het meest geschikt zijn om de doelgroep(en) te bereiken. Hoe wil de doelgroep geïnformeerd worden? Veelgebruikte contentvormen zijn de maandelijkse nieuwsbrief en pakkende blog. Daarnaast richten steeds meer bedrijven zich op vloggen om een boodschap persoonlijk over te brengen.

Je hoeft niet altijd te kiezen voor een specifieke contentvorm. Je kunt prima meerdere contentvormen kiezen. Als je de gekozen vorm maar afstemt op de doelgroep die je wilt bereiken.

Verspreiden van content

Je hebt de meest relevante content gemaakt en deze helemaal afgestemd op de behoefte van de doelgroep? Helemaal top! Nu is het tijd om te kijken naar het meest geschikte (online) communicatiekanaal om de doelgroep te bereiken. Je kunt de beste content hebben maar wanneer je deze via het verkeerde kanaal gaat verspreiden, wordt het niet gelezen. Ben je actief in de B2B markt ligt het voor de hand om jouw content te delen via het zakelijke LinkedIn platform. Wanneer het bedrijf zich richt op de B2C markt kun je de content in de meeste gevallen het beste delen via Facebook en Instagram.

Een veel gemaakte fout is dat bedrijven op zoveel mogelijk kanalen content delen. Waarom dit onverstandig is? Het kost ontzettend veel tijd om al deze kanalen te onderhouden. Daarnaast is niet ieder kanaal altijd even geschikt om jouw doelgroep te bereiken.

Evalueren, meten is weten!

Je hebt ontzettend veel tijd gestopt in het maken van content. Natuurlijk wil je dan ook weten hoe de door jou gemaakte content wordt ontvangen door de doelgroep. Daarom is het belangrijk om tussentijds te evalueren in hoeverre de door jou gemaakte content wordt gelezen. Loopt die veelbelovende campagne niet helemaal lekker? Soms kan een kleine aanpassing alsnog leiden tot succes. Neem de uiteindelijke eindresultaten mee bij het opzetten van een nieuwe content campagne om het een volgende keer nog beter te doen. Er zijn voldoende tools beschikbaar om het succes van een campagne te meten. Maak hier gebruik van om achteraf te bepalen of het vooraf beoogde doel is behaald.

Zelf heb ik er ooit voor gekozen om een nieuwsbericht aan het einde van de middag te delen via LinkedIn. Het resultaat? Ondanks de meerwaarde van het bericht had ik na één week maar weinig mensen bereikt. Ik besloot het bericht een week later te verspreiden via de maandelijkse nieuwsbrief met daarin een link naar de website. Na een week opende ik het dashboard in Mailchimp en zag dat het bericht door 89% van de 417 ontvangers was geopend. Sommige ontvangers hadden het bericht zelfs meerdere keren gelezen. Een top resultaat dus ondanks een slechte eerste start.

We hebben vaak de neiging om successen te delen en teleurstellingen weg te stoppen. Accepteer dat het niet altijd lukt! Stel jezelf in zo’n situatie kwetsbaar op en vraag de doelgroep die je wilde bereiken om feedback. Zo bereik je meer en kan je de verkregen informatie gebruiken om het een volgende keer beter te doen. Bij contentmarketing zet je de doelgroep centraal. Door hen te vragen om feedback laat je zien dat je betrokken met ze bent!

Succes met de uitvoering!

Ik hoop dat je bovengenoemde stappen kunt gebruiken om te komen tot een succesvolle contentstrategie. Het delen van content blijft een kwestie van proberen en herhalen. Maar wanneer je bovenstaande stappen gebruikt zal je zien dat klanten en prospects jou gaan zien als waardevolle bron van informatie. Uiteindelijk krijg je vanzelf het vertrouwen en de sympathie van de doelgroep. De beloning? Merkvoorkeur, loyaliteit en positieve mond-tot-mond reclame.

Naar aanleiding van dit artikel vragen over contentmarketing? Of gewoon eens sparren over een winnende contentstrategie voor jou bedrijf? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Succes!