Skip to main content

Het tijdperk zonder cookies komt steeds dichterbij. Vorig jaar deden de bekende browsers Safari en Mozilla Firefox de third party cookies al in de ban. En met de uitrol van de IOS 14 update is het voor gebruikers van Apple mogelijk om zich af te melden voor cookie-tracking via apps. Inmiddels heeft ruim 96% van de IOS gebruikers zich hiervoor afgemeld. Het plan van Google was in eerste instantie om in 2022 te stoppen met cookies. Maar dat besluit werd in de zomer van 2021 uitgesteld. Belangrijkste reden hiervoor was dat er meer tijd nodig is om alles op orde te krijgen. Inmiddels is duidelijk dat de third party cookies in 2023 ook in Google gaan verdwijnen.

Wat zijn third party cookies eigenlijk?

Wat mij betreft moeten we er alles aan doen om de privacy van mensen te beschermen. In mijn optiek is het dan ook goed dat ook Google de third party cookies zal gaan blokkeren. Maar wat doen deze cookies eigenlijk? Om dat uit te leggen zal ik eerst aan je uitleggen wat First party cookies zijn. Een First party cookie wordt geplaatst op je eigen website. Hiermee kun je informatie verzamelen over de bezoekers en hun gedrag op je website. Denk hierbij aan informatie over het aantal website bezoeken. Maar ook informatie over de duur van een bezoek aan een specifieke pagina. Een veelgebruikte tool om deze informatie te achterhalen is Google Analytics.

Bekende platformen die gebruik maken van deze third party cookies zijn LinkedIn, Facebook en Google. Third party cookies zijn gemaakt voor andere website. Met de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn deze cookies in de laatste jaren veel in opspraak geweest. Met behulp van deze cookies is het mogelijk om bezoekers over veel verschillende websites te tracken om een gebruikersprofiel op te bouwen. Een mooi middel voor marketeers om de interesses van hun doelgroep in beeld te hebben. Maar vaak leidt het gebruik van deze cookies ook tot ergernis wanneer ze na het kopen van een paar nieuwe sneakers in de weken daarna geconfronteerd blijven worden met online-advertenties.

Paniek

Bij een groot aantal marketeers leidt het verdwijnen van third party cookies tot lichte paniek. Het maakt marketeers in de eerste plaats nog afhankelijker van Facebook, LinkedIn en Google, omdat zij nog meer moeten gaan leunen op de first party data van deze platformen. Ook roept het vragen op over zij in de toekomst de doelgroep kunnen targetten. Natuurlijk gaan marketeers op zoek naar alternatieve mogelijkheden om hun doelen alsnog te bereiken.

Meer informatie

Leidt het verdwijnen van third party cookies ook bij jou tot lichte paniek? Neem dan gerust contact met ons op zodat wij met je kunnen meedenken over de alternatieve mogelijkheden voor jouw bedrijf. Onze ervaring is dat er genoeg mogelijk zijn om doelen te behalen zonder gebruik te maken van deze cookies. Samen gaan voor een cookieloos tijdperk? Wij zijn er klaar voor!