Het antwoord op complexe vraagstukken of hulp bieden bij het uitvoeren van werk. In de afgelopen maanden leek ChatGPT het toverwoord voor veel mensen. Op het zakelijke platform zien we sinds de introductie in november 2022 vaak bericht over dit onderwerp voorbijkomen. Zogenaamde prompts worden massaal gedeeld wanneer je een comment achterlaat. Het lijkt wel of ChatGPT op bijna alle vragen een antwoord heeft. De kans is groot dat ook jij hebt gehoord over deze laatste technologie welke het internet op dit moment overneemt. Nog niet eerder gehoord over dit fenomeen en weten wat de voordelen zijn? In dit artikel leggen we graag aan je uit wat ChatGPT is en wat de voordelen zijn. Ook de nadelen zullen we overigens kort behandelen.
Wat is ChatGPT eigenlijk?
De afkorting ChatGPT staat voor Generative Pre-trained Transformer. Het is een chatbot waaraan je met behulp van een daarvoor ingerichte website vragen kunt stellen. Vervolgens geeft de chatbot antwoord met behulp van kunstmatige intelligentie. De chatbot kan voor een groot aantal doeleinden worden gebruikt. Bijvoorbeeld hulp bieden bij het schrijven van een gedicht met Sinterklaas. Of het opstellen van bericht om je moeder met een leuke boodschap te feliciteren. Maar de chatbot kan ook antwoord geven op meer complexe vragen. Bijvoorbeeld het schrijven van een samenvatting welke je kunt gebruiken als samenvatting voor een belangrijk tentamen. Is de vraag complex? Dan dien je als gebruiker wel voldoende details of trefwoorden in te voeren. Nu je weet wat ChatGPT is vertellen we je graag meer over de mogelijke voor- en nadelen.
De voor- en nadelen
Het lijkt er op dat ChatGPT een antwoord heeft op alles. Ook kan het ons helpen om werk gedaan te krijgen waar we zelf veel langer mee bezig zouden zijn. Het is dan ook niet vreemd dat hogescholen inmiddels met behulp van een tool kunnen achterhalen of een tekst is opgesteld met behulp van de chatbot. Kortom de chatbot heeft ons heel veel te bieden. We vragen ons ook steeds minder af hoe betrouwbaar de informatie eigenlijk is.
Om ons heen horen we trouwens ook steeds vaker dat bedrijven bij het schrijven artikelen voor SEO gebruik maken van de chatbot. Dat kan, maar vergeet de informatie niet zelf te controleren. Neem de tekst ook niet letterlijk over. Er gaan inmiddels ook geluiden dat zoekmachine als Google bezig zijn met het maken van tools om teksten met behulp van ChatGPT te herkennen. Wanneer gereed zullen betaalde advertenties en SEO teksten direct een rode vlag krijgen en dalen in de zoekresultaten.
Meer informatie
Na het lezen van dit artikel een vraag of meer weten over de (on)mogelijkheden van ChatGPT voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Vertel ons meer over de redenen waarom je de chatbot wilt gaan gebruiken. Aan de hand van onze ervaringen kunnen we je dan helpen bij het maken van de juiste keuze. Daarbij stellen we ons altijd de vraag; wat kunnen de mogelijke gevolgen zijn op de lange termijn? Wil je ChatGPT gaan gebruiken voor het schrijven SEO teksten om hoger te komen in de organische zoekresultaten van Google? Dan is ons advies om het niet te doen of de tool hooguit te gebruiken ter inspiratie.