Skip to main content

Elk bedrijf doet tegenwoordig aan online marketing. Een vorm van online marketing is email marketing. En dat is voor elk bedrijf interessant. Het maakt daarbij niet uit hoe groot of klein je bedrijf is. Ook maakt het niet uit of je actief bent in de B2B of B2C markt. Veel bedrijven zetten het graag in om in contact te blijven met klanten en andere geïnteresseerden. Maar wat is het email marketing en welke kansen biedt het mijn bedrijf eigenlijk? En waar moet ik op letten voor een zo groot mogelijk effect? Dat en meer lees je in dit artikel!

Wat is email marketing eigenlijk?

Voordat ik een aantal tips ga geven over email marketing zal ik eerst uitleggen wat het is. Email marketing is een vorm van direct marketing waarbij een bericht direct gestuurd wordt naar de ontvanger. Dat een algemeen bericht zijn of een bericht volledig afgestemd op de voorkeuren van de ontvanger. Denk hierbij aan een nieuwsbrief met daarin aanbiedingen of acties. Maar ook andere boodschappen die nieuwswaarde hebben voor de ontvanger. De ontvangers hebben interesse om dergelijke mails vanuit jouw bedrijf te ontvangen. Zij hebben zich immers toestemming voor gegeven. Maar hoe zorg je ervoor dat ontvangers jouw email openen en verder gaan lezen?

Een aantal tips

Wanneer ik een algemene nieuwsbrief ontvang van een bedrijf neem ik bijna nooit de moeite om deze te openen. Geldt dat voor jou ook? In de basis is het belangrijk dat je bij email marketing persoonlijk bent. Schrijf een bericht aan de ontvanger alsof je deze naar een goede vriend(in) stuurt. Een goed begin is het persoonlijk maken van de onderwerpregel. Zet hier niet ‘nieuwsbrief nr. 1 van 2022’. Het werkt beter wanneer je in de onderwerpregel een zin plaatst als: Op basis van jouw eerdere aankopen hebben wij deze deals speciaal voor jou geselecteerd.

Een andere belangrijke regel bij email marketing is om het kort en bondig te houden. Zo erger ik mezelf bijvoorbeeld aan e-mails van bedrijven waar geen einde aan lijkt te komen. Hierdoor ben je al snel de aandacht van de ontvanger kwijt en de kans is groot dat ook jouw call to action (CTA) niet wordt opgemerkt. Hou het zo kort mogelijk. Bij een nieuwsbrief kies ik altijd naast een pakkende afbeelding voor een korte intro. Bij interesse kan de ontvanger op ‘verder lezen’ klikken om doorverwezen te worden naar de website waarop het volledige artikel staat.

Tot slot is het bij email marketing belangrijk om deze te beperken tot één actie. Hiermee voorkom je dat meerdere call-to-actions door elkaar heen lopen en de ontvanger misschien wel helemaal niet klikt.

Hulp nodig?

Bedankt weer voor het lezen en ik hoop dat je bovenstaande tips kan gebruiken wanneer je gaat starten met email marketing. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Of heb je ondersteuning nodig bij het opzetten van email marketing voor je bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op zodat wij je daarbij kunnen helpen.