De kans is groot dat je in de afgelopen maanden gehoord hebt over TikTok. Maar wat is het eigenlijk? En is het zinvol om hiermee te starten op zakelijk gebied? Zelf was ik tot voor kort niet bekend met de inmiddels razend populaire app onder kinderen en tieners. Inmiddels heb ik een spoedcursus gevolgd bij mijn zusje (ruim 100.000 volgers) en aardig op de hoogte van de mogelijkheden die de app te bieden heeft. Benieuwd of de inmiddels razend populaire app iets voor jou is? Maak dan 3 minuten van je tijd vrij en lees snel verder!
Wat is TikTok?
Gebruikers van TikTok kunnen korte video’s van zichzelf maken. In deze video’s wordt behoorlijk wat afgedanst en gezongen. Klinkt jouw stem niet zo heel lekker en jaagt het eerder kijkers weg? Dan kan je er voor kiezen om te playbacken. Zie je dat ook niet zitten? Dan leent het platform zich perfect om andere humoristische content te delen. De video’s hebben een lengte van 15 of 60 seconden. Meer videotijd nodig? Dan is het via bijvoorbeeld de Inshot app mogelijk meerdere video’s aan elkaar te plakken.
Daarnaast beschikt de app over een gebruiksvriendelijke video editor. Dit geeft de gebruiker de mogelijkheid om de gemaakte video zelf te bewerken. Hierbij kan gedachten worden aan het toevoegen van filters en speciale effecten. Het aanbod is bijzonder breed te noemen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van emoji’s, GIFs etc. Wanneer de video is gepubliceerd kunnen andere gebruikers deze delen of hierop reageren middels een like of reactie. Ook kan de gebruiker een video meteen doorplaatsen naar andere social media kanalen. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld Instagram en Facebook.
Wie gebruikt het?
In Nederland telt het platform inmiddels 3,5 miljoen gebruikers en dat aantal neemt nog altijd dagelijks toe. De app TikTok is bestemd voor gebruikers van 13 jaar en ouder. Tweederde van de gebruikers is jonger dan 30 jaar. Maar dat gaat mogelijk snel veranderen. Mede door corona weten ook ouderen de weg naar TikTok te vinden.
Nog niet bekend met TikTok? Dan is het aan te raden om eens wat informatie op te vragen bij je eigen kind(eren), nichtje of neefje. Of natuurlijk zoals ik heb gedaan, navraag gedaan bij mijn jongere zusje Véronique van Dijk. Zij kan inmiddels met ruim 100K volgers en 4,3 miljoen likes niet meer normaal over straat. Het maken van selfies op straat, het uitdelen van handtekeningen en het groeiende aantal fanaccounts zijn voor haar niet vreemd.
Geschikt voor zakelijke doeleinden?
Steeds meer bedrijven verdiepen zich in de wereld van TikTok. Veel jonge gebruikers bombarderen zichzelf als influencer en zetten zich graag in voor promotionele activiteiten. Het aanprijzen van een telefoonhoesje, kleding en overige producten gebeurt regelmatig. Voordat je tijd gaat investeren is het belangrijk om te achterhalen in hoeverre jouw doelgroep actief is op TikTok. Je kunt als ICT bedrijf leuke filmpjes opnemen en hopen op verkopen, maar dan geef ik je weinig kans. Als ICT bedrijf kan het platform wel geschikt zijn om jong talent te enthousiasmeren een dergelijke opleiding te volgen. Kortom het antwoord op deze vraag is niet zomaar gegeven.
Mijn advies wanneer je wilt starten met TikTok
Als je zakelijk gaat starten met TikTok wil ik je adviseren om het luchtig te houden. Het doel moet zijn dat jouw account leuk is om te volgen. Met alleen het zelf aanprijzen van jouw diensten en/of producten is de kans op succes minimaal. Ook heeft het weinig zin om anderen dat voor je te laten doen. Het werkt bijvoorbeeld beter dat wanneer een populaire TikTokker jouw telefoonhoesje in beeld laat zien zonder hier de nadruk op te leggen.
Help mij op weg!
Wil je meer weten over het gebruik van TikTok? Dan loont het zeker om de app te downloaden op je telefoon. Het aanmaken van een eigen account is niet vereist om video’s van anderen te kunnen zien. Op deze manier kan je op een laagdrempelige manier de mogelijkheden van het platform ontdekken en zelf bepalen of het iets voor je is. Heb je de app gedownload? Voor extra inspiratie wil je vragen om eens een kijkje te nemen op het TikTok profiel van mijn zusje @veroniquevandijk.
Meer weten over TikTok? Of gewoon eens sparren over een winnende online marketingstrategie voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.