Skip to main content

Incassokantoor in Google Ads weggeklikt!

Sinds een half jaar werken wij voor een incassokantoor uit de regio Rotterdam. Zij hebben aangegeven niet nader genoemd te willen worden in dit artikel, omdat zij de concurrent niet wijzer willen maken op dit moment. Voor het gemak noemen wij ze in dit artikel incassokantoor ‘Bloem’.

Ieder jaar zijn er bepaalde perioden waarop Bloem extra zichtbaar wil zijn in Google. In deze perioden stijgt het Google Ads budget en worden er extra campagnes actief om maximaal zichtbaar te zijn in Google. De targeting is op diverse niveau’s, waaronder geografisch op landelijk, stedelijk en op postcodeniveau met zowel Search als Display advertentiecampagnes.

Hoe je fake-klikken kunt herkennen

Na het starten van de extra Google Ads campagnes voor Bloem ging het in de eerste dagen goed, de incasso’s kwamen binnen en de binnendienst kon aan de slag. In een kort moment liep het bouncepercentage plotseling op naar een hoog niveau en namen de incasso’s af.

We wisten dat er iets goed fout zat in de campagne, maar konden de vinger niet direct op de zere plek leggen. Hadden we dan toch de verkeerde zoekwoorden getarget? Was de landingspagina toch niet zo goed als dat we dachten?

Na een kort moment van analyseren, het testen van een A, B en C versie van de website en een heatmap wisten we het probleem te detecteren. De klikken op de Google Ads advertenties waren niet echt, maar afkomstig van concurrenten ofwel kwaadwillenden of bots.

Maar hoe kan dit eigenlijk? Blokkeert Google deze klikken niet automatisch?

Google zegt hier het volgende over:

  • Elke klik op een Google Ads-advertentie wordt door ons systeem onderzocht. Google beschikt over geavanceerde systemen om ongeldige klikken en vertoningen op te sporen en uit uw accountgegevens te verwijderen.
  • Wanneer Google vaststelt dat bepaalde klikken ongeldig zijn, proberen we die automatisch uit uw rapporten en betalingen te filteren, zodat u voor die klikken niet wordt gefactureerd. Als we ongeldige klikken aantreffen die niet automatisch zijn gedetecteerd, ontvangt u voor deze klikken mogelijk een tegoed. Deze tegoeden worden correcties wegens ‘ongeldige activiteit’ genoemd.

Helaas is bovenstaand statement dus niet helemaal waterdicht. We beheren inmiddels tientallen Google Ads accounts en we ontvangen zelden een tegoed wegens ‘ongeldige activiteit’. Bovendien kwamen de ‘ongeldige klikken’ er bij de Google Ads campagnes voor Bloem toch echt doorheen.

Oplossing: De Google Ads firewall

Voor Bloem hebben wij een Google Ads firewall opgezet en is het probleem inmiddels opgelost en de aanvragen stromen binnen. Daarna zijn we natuurlijk direct het Google Ads verkeer van andere klanten gaan analyseren. Wat blijkt? Het is bij meerdere branches een probleem, ons advies is daarom: alert zijn!

Krijg je met jouw bedrijf ook weinig aanvragen binnen na het lanceren van een Google Ads campagne? En wil jij er zeker van zijn dat de concurrentie of kwaadwillenden je niet dwars zitten? Laat ons dan een onderzoek doen naar je campagnes.

Als blijkt dat er ook bij jou sprake is van fake-klikken dan kunnen wij onze firewall installeren om zo deze klikken te blokkeren. Met deze firewall blokkeren we al het irrelevante verkeer. Het verkeer wordt gefilterd op ten minste de volgende kenmerken:

  • VPN verkeer blokkade
  • Maximaal 1-3 klikken per dag per IP-adres
  • IP adressen op de zwarte lijst worden automatisch voor al onze klanten uitgesloten

Met de juiste kennis van Google Ads en de doelgroep is succes mogelijk. Wij laten je graag zien waar de mogelijkheden liggen.

[button text=”Google Ads uitbesteden” link=”/koffie”]