Inmiddels is de zomervakantie van start gegaan in Nederland. Deze periode wordt voornamelijk gebruikt om de batterij weer even helemaal op te laden. Even geen vergaderingen, strakke deadlines en andere zaken. Maar gewoon even lekker tot rust komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel bedrijven tijdens de vakantieperiode tijdelijk minder prioriteit geven aan content marketing. Hartstikke zonde! Waarom? Omdat men juist in deze periode de tijd heeft om naar jouw verhaal te luisteren. Weet jij jouw prospects en klanten tijdens de zomervakantie te raken met goede content? Dan kan dat er zomaar voor zorgen dat jij vliegend van start gaat na de vakantieperiode. Daarom ga ik je in dit blog een aantal tips geven over hoe jij tijdens jouw afwezigheid content kunt delen zonder jezelf echt in te spannen.
Vooruit werken is een must bij content marketing
Consistent en consequent content delen is belangrijk om gevonden te worden door klanten. Deel je een tijd lang geen content? Dan is men jou heel snel alweer vergeten. Daarom is het bij content marketing belangrijk dat je vooruit werkt. Even geen tijd of andere prioriteiten? Dan heb je in elk geval iets op de plank liggen om te delen.
Schrijf alvast een aantal killerblogs en bepaal vooraf wanneer je deze wilt publiceren. De meeste websites hebben de mogelijkheid om dit vooraf in te stellen. Ook is het mogelijk om een nieuwsbrief voortijdig in te plannen voor verzending tijdens jouw afwezigheid. Vergeet natuurlijk niet om de contactgegevens van jouw collega die thuisblijft te vermelden om bijvoorbeeld te reageren op reacties en eventuele vragen. Echt geen tijd om blogs te schrijven voordat je vertrekt? Laat jouw content dan schrijven door mij!
Maak gebruik van software bij content marketing
Tijdens jouw vakantie is het belangrijk dat het delen van content op social media gewoon doorgaat. Kijk maar eens om je heen wanneer je op het strand ligt. Bijna iedereen ligt met een oververhitte iPhone op het strand te Facebooken en te Instagrammen. Deel je een aantal weken geen content? Dan is men jou heel snel vergeten! Daarnaast is de vakantieperiode heel geschikt om op de radar te komen van jouw doelgroep. Daar is ie weer…. vooraf plannen dus!
Wil jij vooraf jouw posts inplannen op social media? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van software om vooruit te plannen. Voorbeelden van software oplossingen zijn Hootsuite (gratis) en het Nederlandse Coosto. Vraag daarnaast aan collega’s of zij periodiek de social media kanalen willen monitoren om in contact te blijven met volgers.
Kies luchtige thema’s
Waarschijnlijk genieten jouw klanten en prospects ook van een welverdiende vakantie. Om succes te hebben met content marketing is het belangrijk dat je tijdens de vakantieperiode kiest voor luchtige thema’s. Natuurlijk moet de inhoud interressant genoeg zijn om ervoor te zorgen dat men na de vakantieperiode weer aan jou denkt. Maar zorg er in elk geval voor dat de content die je publiceert niet al te moeilijk is om te lezen.
Mijn ervaring is dat het delen van korte (informatieve) blogberichten of een leuke inhaker leiden tot het beste resultaat in vakantietijd. Deze informatie is gemakkelijk te verwerken en de kans is groot dat men deze blog er bij thuiskomst weer eens bijpakt om met jouw tips aan de slag te gaan.
SUPERTIP!
Wanneer je niet bezig bent met werk is de kans groot dat je ineens inspiratie hebt voor het maken van content. Klap niet direct je laptop open om hieraan gehoor te geven. Je hebt immers vakantie toch?! Mijn advies is om op zo’n moment een notitie te maken op je telefoon. Op deze manier maak je direct het hoofd weer leeg, omdat het niet hoeft te onthouden. Op deze manier kan jij echt even helemaal loskomen van het werk en optimaal genieten!
Fijne vakantie!
Bij deze wil ik jou (alvast) een hele fijne vakantie wensen. Hopelijk gaan bovenstaande tips jou helpen om tijdens de vakantie echt te relaxen. Tijdens jouw vakantie mijn tips over content marketing als eerste lezen? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief via onderstaand contactformulier. Liever geen nieuwsbrief ontvangen? Volg ons dan op LinkedIn, of Instagram (@Contentbaas).
Op dit moment geen vakantie? En wil jij deze tijd gebruiken om jezelf te verdiepen in de wereld van content marketing en wat het voor jouw bedrijf kan opleveren? Lees dan mijn tips op de blogpagina van Nerox.
Blijf je thuis en wil je aan de slag met content marketing? Lees dan de blog: Scoren met online marketing tijdens de zomervakantie.
Bedankt weer voor het lezen en tot snel!