Skip to main content

Een groot aantal mensen is dagelijks actief op LinkedIn. We gebruiken het platform bij het vinden van een nieuwe baan. Maar ook om onze kennis uit te wisselen met anderen. De kans is groot dat ook jij een profiel hebt op dit platform. Persoonlijk gebruik ik LinkedIn om in contact te blijven met prospects en klanten. Door het delen van content laat ik aan mijn netwerk en mensen daarbuiten zien dat ik een expert ben in mijn vakgebied. Naast leuke reacties levert dit ook regelmatig nieuwe klanten op. Het is een vorm van social selling en wordt door veel sales professionals de nieuwe manier van verkopen gehoord. Om te kijken hoe goed je bezig bent op het gebied van social selling houdt LinkedIn per persoon een SSI score bij. Wil jij weten hoe je deze score kunt beïnvloeden? Lees dan snel verder!

Betekenis van de SSI score op LinkedIn

Voordat ik aan je zal uitleggen hoe je de SSI score op LinkedIn positief kunt beïnvloeden wil je natuurlijk eerst weten wat het is. De afkorting staat voor Social Selling Index score.  Het is een tool die je vindt in het premium pakket van LinkedIn salesnavigator. Maar je kunt de SSI score op LinkedIn ook opvragen zonder gebruik te maken van dit salespakket. Via deze link krijg je inzage in jouw persoonlijke SSI score. Voorwaarde daarbij is natuurlijk wel dat je beschikt over een profiel op LinkedIn. Op basis van onderstaande factoren wordt jouw persoonlijke SSI score door LinkedIn bepaald:

  • Het creëren van een eigen professioneel merk
  • Het zoeken en vinden van de juiste personen
  • Het delen van content. Maar ook het reageren op content van anderen
  • Het bouwen aan een sterk netwerk op het LinkedIn platform

Zo behaal je een hogere social selling index score

De kans is groot dat je inmiddels al even gekeken hebt naar jouw huidige SSI score op LinkedIn. Heb je de beschikking over Salesnavigator of een ander premium lidmaatschap? Dan zal je SSI score op LinkedIn hoger zijn dan die van klanten die niet betalen voor hun lidmaatschap. Op de salespagina van Sales Navigator zegt LinkedIn het zelf al: “Sales Navigator can boost your SSI by 20%”. Hiermee belonen zij betalende klanten ten opzichte van andere gebruikers.

Het bouwen aan een goede score begint met het volledig invullen van je profiel. Denk hierbij aan het uploaden van een goede profielfoto en een banner die passend is bij jouw profiel. Ook het toevoegen van links en media kunnen jouw score verhogen. Deel je ook regelmatig goede content en beoordelen mensen uit jouw netwerk deze ook als goed door middel van likes en reacties? Dan zal jouw score nog hoger uitvallen. Om een groter bereik te hebben is het ook belangrijk dat je regelmatig de zoekfunctie gebruikt om zowel bestaande als potentiële connecties toe te voegen aan je netwerk. Daarbij krijg je meer punten bij het aangaan van connecties op managementniveau (beslissers) dan mensen op lagere niveaus.

De voordelen van een hoge SSI score op LinkedIn

Per onderdeel kun je een maximale score van 25 punten behalen. Maar wat levert een goede score mij nu eigenlijk op? Wanneer je een hoge SSI score hebt krijg je naast voorrang op de tijdlijn en in de zoekresultaten. Het grote voordeel daarvan is een grotere kans op sales omdat je zichtbaar bent. Tot slot is mijn advies om deze score vooral te zien als middel en niet als doel. Reden hiervoor is dat het soms gewoon beter werkt om offline meer bezig te zijn dan online.