Skip to main content

Bijna elk bedrijf houdt zich vandaag de dag bezig met een vorm van online marketing. Het doet men over het algemeen om op de radar te blijven bij klanten. Een manier om dat te doen is het schrijven van email nieuwsbrieven. Ideaal om bijvoorbeeld aanbiedingen of nieuwe producten te promoten.  Maar ook het delen van waardevolle informatie om te laten zien dat je een expert bent in het vakgebied. Het maken van een nieuwsbrief kost veel tijd. En dan is het natuurlijk zonde wanneer deze direct in de spam folder of prullenbak verdwijnt zonder dat de ontvanger het heeft gelezen. Benieuwd hoe je dit kunt voorkomen en de open rate kunt verhogen? Dat en meer gaan we aan je uitleggen in dit artikel!

Maatwerk en frequentie

Of email nieuwsbrieven geopend worden hangt in de eerste plaats af van de interesse van de ontvangers. Probeer waar mogelijk maatwerk te leveren in de vorm van relevante content. Vraag bij inschrijven aan de ontvanger naar zijn of haar interesse. Soms wordt een veel beter resultaat behaald door niet één, maar twee verschillende email nieuwsbrieven te versturen.

Ook is het goed om na te denken over de frequentie. Stuur email nieuwsbrieven niet te vaak. Dat wordt over het algemeen ervaren als vervelend en teveel. In bijna alle gevallen leidt een te hoge frequentie tot uitschrijvingen. En daarna is het moeilijk om deze ontvanger opnieuw te verleiden om zich aan te melden voor de nieuwsbrief.

Herkenbaarheid

Maak email nieuwsbrieven in een vast format. Zorg ervoor dat de ontvangers direct jouw nieuwsbrief herkennen. Dat bereik je door de nieuwsbrief steevast in dezelfde lay-out te versturen. Merk je dat de resultaten na verloop van tijd minder worden? Dan is het tijd om iets nieuws te proberen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het veranderen van de opzet of de kleurstelling.

Email nieuwsbrieven schrijven doe je zo!

Een goede nieuwsbrief leidt tot inzichten in de doelgroep en aankopen. Maar hoe maak je deze eigenlijk? En wat zorgt ervoor dat ontvanger jouw nieuwsbrief daadwerkelijk openen? In dit artikel hebben we eerder uit eigen ervaring een aantal tips gegeven die werken. Merk je op dat de resultaten na verloop van tijd minder worden? Dan is het tijd om aanpassingen te doen. De interesse van de doelgroep veranderd continu. De interesse van ontvangers kan net als jouw aanbod in de toekomst veranderen. Het succes van vandaag biedt geen enkele garantie in de toekomst. De bekende marketing term “meten is weten” wordt dan ook veel gebruikt bij het analyseren van email nieuwsbrieven om het succes verder te vergroten in de toekomst.

Na het lezen van dit artikel een vraag? Of op zoek naar een partner om jou te helpen bij het maken van email nieuwsbrieven? Neem dan contact met ons op zodat we je daarbij kunnen helpen. Samen bouwen aan een succesvolle nieuwsbrief? Wij zijn er klaar voor!