Skip to main content

Het online zoekgedrag van klanten vind steeds vaker plaats via mobiele apparaten. Hoe vaak breng jij een bezoek aan een website via je telefoon? Persoonlijk ga ik nooit van huis zonder telefoon. Wanneer ik een toffe reclame zie en wanneer ik meer wil weten pak ik als eerste mijn telefoon. Wanneer je ‘s ochtends in de trein zit en om je heen kijkt is vrijwel iedereen druk bezig met zijn telefoon of tablet. Er zijn tegenwoordig zelfs campagnes vanuit de overheid om het gebruik van mobiele apparaten in het verkeer te minderen. Het wordt dit najaar zelfs verboden om je telefoon te gebruiken op de fiets. Omdat het zoekgedrag verschuift van desktop naar mobiele apparaten is het belangrijk dat je website hierop is aangepast. Is jouw website voorzien van een responsive design? Wanneer dit niet geval is willen wij je aanraden dit zo snel mogelijk te realiseren. Waarom? Dit geeft een hogere ranking in Google. Benieuwd hoe je jouw website gebruiksvriendelijk kunt maken voor mobiele apparaten? Lees dan snel verder!

Kleine afbeeldingen

Maak gebruik van kleine afbeeldingen. Het scherm van een mobiel apparaat is kleiner dan je desktop. Daarom is belangrijk dat je afbeeldingen niet direct de gehele grootte van het scherm innemen. Ook zorgt een kleinere afbeelding ervoor dat een website sneller wordt geladen. Je hebt slechts 9 seconden om een bezoeker te overtuigen verder te lezen. Erg zonde wanneer een bezoeker je website tijdens het laden. Naast kleine afbeeldingen is het gebruik van pakkende afbeeldingen belangrijk om bezoekers naar je website te trekken. Hierover hebben wij eerder geschreven in het artikel: Een pakkende afbeelding leidt tot meer clicks naar je website.

Responsive design

Het schermformaat van telefoons en tablets verschilt steeds vaker van elkaar. De ene persoon kiest voor een compacte smartphone en de andere geeft de voorkeur aan een groter scherm. Het is belangrijk dat je website zich automatisch aanpast aan de grootte van het scherm. Bij het bezoeken van een website moet de bezoeker alleen naar beneden hoeven scrollen om verder te lezen. Wanneer je naar links of rechts moet bewegen leest dit niet lekker en is de kans groot dat de website bezoeker je website verlaat. Omdat het zoekgedrag steeds vaker plaatsvind via een mobiel apparaat krijgt een responsive website een hogere ranking in Google.

Het gebruik van buttons

Zorg ervoor dat een website bezoeker snel een keuze kan maken uit berichten die voor hem/haar relevant zijn. Zorg voor een korte- en pakkende voorvertoning die uitdagend genoeg is om verder te lezen. Voorkom lange teksten op je homepage of blogpagina. Wanneer een bezoeker verder wilt lezen kun je de bezoeker uitnodigen om verder te lezen door hem/haar te laten klikken op een opvallende button. Wanneer je gebruik maakt van buttons om door te klikken is het aan te raden deze te voorzien van een duidelijke call to action.

Meer weten over de mogelijkheden voor een responsive website? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!