Op 1 juli is de zomervakantie in het zuiden van het land van start gegaan. De overige delen van het land hebben inmiddels ook vakantie of volgen in de komende weken. Misschien ga je zelf binnenkort ook op vakantie? Of heb je geen vakantieplannen en heb je twijfels over hoe je online marketing moet inzetten tijdens de zomervakantie? Wanneer dat laatste het geval is willen wij je vragen even tijd vrij te maken om onderstaande tips te lezen.
#1 Concurrentie zet online marketing op een lager pitje
Veel bedrijven kiezen er tijdens de zomervakantie voor om de online marketing op een lager pitje te zetten. Dit biedt ongelofelijk veel kansen voor de thuisblijvers. Waarom? Denk bijvoorbeeld aan het inkopen van online advertenties. Je hebt minder concurrentie- en je betaalt dus minder per klik!
Wij horen je denken – maar tijdens de zomervakantie is het online toch ook een stuk rustiger? Niet dus! Misschien zijn we tijdens onze vaker wel vaker online actief dan wanneer we aan het werk zijn. We kijken allemaal of we op de vakantiebestemming een wifi verbinding hebben. Niet? Dan is de kans groot dat je gebruik maakt van je internetbundel die je tegenwoordig in heel de EU kunt gebruiken. Daarnaast houden we allemaal de vakantiekiekjes van familie en vrienden in de gaten. Dit biedt natuurlijk kansen om tussendoor jouw advertenties te tonen om zo te werken aan de naamsbekendheid van je bedrijf.
Kortom, maximaal bereik tegen lagere kosten! Met het bespaarde budget kun je bijvoorbeeld extra investeren in de vrijdagmiddagborrel met andere lotgenoten die geen vakantie vieren.
#2 Responsive website
Ja hoor – we hebben hem al vaker genoemd – maar een responsive website moet de nieuwe standaard zijn. Tijdens de vakantieperiode zien we een enorme toename in het zoekgedrag via mobiele apparaten. We laten allemaal de laptop thuis en schakelen allemaal over naar een mobiele telefoon of tablet. Een responsive website is niet alleen vriendelijk in gebruik voor je bezoekers, maar zorgt ook voor een hogere ranking in Google! Heb jij al een responsive website? Wanneer het antwoord nee is kun je via het contactformulier van Nerox een gratis zomercheck van je website aanvragen. Je ontvangt van ons binnen 24 uur een adviesrapport met daarin de eventuele verbeterpunten. Deze verbeterpunten kun je tijdens de vakantieperiode oppakken om tijdens de volgende vakantieperiode te knallen met je website.
#3 Vergeet niet te reageren op volgers
Je kunt blogs automatisch inplannen voor publicatie tijdens je afwezigheid en er zijn verschillende tools beschikbaar om content vooraf in te plannen om te plaatsen op de social media kanalen, een bekende tool is bijvoorbeeld Hootsuite. Allemaal leuk en aardig, maar wanneer je volgers de moeite nemen om te reageren tijdens de vakantieperiode is het natuurlijk wel netjes om te reageren. Vergeet dus niet aan die ene lieve collega te vragen- die ook de kantoorhond moet uitlaten – tijdens een wandelijk te reageren op berichten van je trouwe volgers.
Wil je tijdens de zomervakantie scoren met online marketing? Neem dan contact met ons op om te kijken waar voor jouw website echte zomerkansen liggen.