Skip to main content

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising en SEO voor Search Engine Optimalisation. Bij het eerste kennismakingsgesprek krijgen wij steeds vaker de vraag wat beter is. Worstelt u ook met deze vraag om uw online zichtbaarheid te vegroten? Nerox adviseert haar klanten altijd om in beide te investeren. Waarom? Lees dan snel verder.

Verschil tussen SEA en SEO

Wanneer je het snel uitspreekt lijken beide termen veel op elkaar. Het zijn allebei technieken om uiteindelijk hoger te komen in Google.  Zet je in op SEA? Dan zet je in op betaalde zoekresultaten. Kies je voor SEO? Dan investeer je in het verbeteren van (onbetaalde) organische zoekresultaten.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste verschillen

  • Een hogere ranking in Google met SEO kan soms maanden duren, SEA advertenties zijn direct zichtbaar;
  • Met SEA krijg je meer inzicht in de gebruikte zoekwoorden van bezoekers, met SEO is dit minder inzichtelijk;
  • Betaalde zoekresultaten (SEA) worden meestal boven de pagina in Google geplaatst;
  • Het resultaat van SEO is lastiger te meten, bij SEA zie je direct wat een campagne heeft gekost en de opgeleverde conversie;

Investeren in SEA is de beste keuze…..

Dit horen we vaak van onze klanten wanneer we de verschillen tussen SEA en SEO uitleggen aan onze klanten. Toch is het verstandig om te kiezen voor beide technieken om hoger te komen in Google. Het verschil tussen (on)betaalde advertenties wordt steeds minder zichtbaar. Maar een betaalde advertentie wordt nog altijd gemarkeerd. Soms is een betaalde advertentie reden voor een bezoeker om niet verder te klikken.

Investeren in SEO kun je zien als investering voor de langere termijn. Het behaalde resultaat met SEO is blijvend, terwijl dit met SEA niet zo is. Wanneer je een betaalde advertentie(SEA) stopzet is je website niet meer zichtbaar in Google. Word je eenmaal gevonden met SEO? Dan is de click en clicks in de toekomst gratis. Dat is dan ook de reden waarom bedrijven naast SEA ook inzetten op SEO, dit hoeft overigens weinig te kosten. Doe je het als ondernemer helemaal zelf? Dan kost de investering in SEO alleen wat tijd en moeite. Natuurlijk brengt de investering tijd ook kosten met zich mee, dit zijn uren die je niet kunt gebruiken voor het doen van business. Heeft u een WordPress website en wilt u aan de slag met SEO? Download de (gratis) plugin van Yoast om o.a. uw content te toetsen op leesbaarheid.

Sparren met Nerox over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Een gratis advies over de beste keuze voor de korte- en lange termijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.