Hoger in Google? Naast structuur is de inhoud van je website minstens zo belangrijk. Daarom stellen steeds meer bedrijven relevante content beschikbaar aan de doelgroep. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het delen van blogberichten. Om gevonden te worden in zoekmachines is het belangrijk dat je blogberichten optimaliseert voor zoekmachines als Google. Dit noemen we Search Engine Optimisation (SEO). Naast een betere vindbaarheid in zoekmachines is het ook een manier om in contact te blijven met klanten. Worden de door jou geschreven blogberichten nauwelijks gelezen? Of wil je het bereik van je blogberichten vergroten? Lees dan snel verder. In dit artikel geef ik je een aantal SEO tips om te scoren met je blog in Google.
Stem het onderwerp af op de doelgroep
Het is belangrijk dat je het onderwerp afstemt op de informatiebehoefte van de doelgroep. Controleer altijd of het gekozen onderwerp interessant genoeg is voor de doelgroep. Is het onderwerp niet interessant genoeg? Dan nemen weinig mensen de moeite om het blogbericht te lezen. Daarom is het belangrijk dat je achterhaalt waar de doelgroep op zoekt. Neem bijvoorbeeld eens contact op met een aantal klanten. Vraag aan hen aan welke informatie zij behoefte hebben. Een andere mogelijkheid is het (laten) uitvoeren van een zoekwoord analyse.
Uitvoeren zoekwoord analyse
Bevat jouw blogbericht de juiste zoekterm? Om te scoren in Google is het belangrijk dat je regelmatig zoekwoord analyses uitvoert. Met het uitvoeren van een zoekwoord analyse achterhaal je waar de doelgroep op zoekt. In de meeste gevallen zoekt een bezoeker op 2-3 zoektermen. Leg daarom de focus op het achterhalen van 1 zoekterm, aangevuld met 2-3 zoekwoorden. Om de zoekwoord analyse uit te voeren zijn er verschillende (gratis) tools beschikbaar. Ik maak bijvoorbeeld vaak gebruik van Ubersuggest, Yoast Google Suggest Expander en Google Trends. Hiervan gebruik ik de laatste tool vaak voor aanvullend onderzoek. Waarom? Omdat ik op deze manier kan achterhalen in welke periode klanten het meest zoeken op de zoekterm.
Welke zoekterm je dan het beste kunt kiezen? Kies in elk geval voor een zoekterm waar op gezocht wordt door de doelgroep. Ik adviseer om niet te kiezen voor de zoekterm met het hoogste zoekvolume. Waarom niet? Omdat wanneer de concurrentie laag is het makkelijker is om te scoren in Google.
Titel van het blogbericht
Heb je de juiste zoektermen achterhaalt? Vergeet deze dan niet op te nemen in de titel van je blogbericht. Voor een hogere ranking in Google is het belangrijk om de zoekterm aan het begin van de titel op te nemen. Net zoals ik gedaan heb met de zoekterm SEO tips voor 2020 voor dit blogbericht. Natuurlijk hoef ik je niet te vertellen dat de titel aantrekkelijk genoeg moet zijn om op te klikken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat niemand uiteindelijk doorklikt om het door jou geschreven blogbericht te lezen.
Aanpassen van de permalink
Elk blogbericht dat je publiceert wordt voorzien van een eigen URL. Om te scoren in Google met je blog is het belangrijk dat je de zoekterm opneemt in de permalink. Standaard wordt de hele titel van je blogbericht meegenomen in de permalink. Deze kun je aanpassen in veld boven de SEO titel van het blogbericht. In dit geval heb ik gekozen voor de permalink: http://www.nerox.nl/seo-tips-voor-2020.
Yoast SEO plug-in
Om blogberichten te beoordelen op de leesbaarheid en de overige SEO instellingen adviseer ik om gebruik te maken van de YOAST SEO-plugin. Yoast is één van de meest gebruikte plug-ins voor zoekmachine optimalisatie voor WordPress. Met behulp van deze plug-in krijg je inzage in de leesbaarheid van je blogbericht en informatie over de door jou ingevoerde SEO instellingen.
Bedankt voor het lezen
Veel succes met het toepassen van onze SEO tips om te scoren met je blog in Google. Hebben bovenstaande SEO tips geholpen? Dan hoop ik natuurlijk dat je de link naar dit artikel deelt om anderen ook te helpen. Lukt het met bovenstaande tips niet om een vindbare blog te schrijven? Of heb je te weinig tijd hiermee aan de slag te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier van Nerox.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!