Bouwen aan een netwerk met relevante connecties. Naast interesse toon je ook waardering voor jouw netwerk. Ook heb je het niet over een dienst of product. Maar geef je antwoord op vragen van de klant. Dat is wat social selling en steeds meer bedrijven houden zich hier mee bezig. Het is een nieuwe manier van verkopen en helemaal van deze tijd. Kennis delen in plaats van beschermen. Daarmee laat je zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Wil jij meer weten over deze nieuwe manier van verkopen? Lees dan snel verder!
Social selling iets voor de lange termijn
Veel professionals denken dat social selling op korte termijn al leidt tot verkoopresultaat. Natuurlijk kan dat weleens voorkomen. Maar over het algemeen is het iets waar je pas op de lange termijn resultaat gaat zien. Nog niet bekend met wat social selling is? In dit eerder geschreven artikel op onze website leggen we het graag aan je uit. Stap voor stap laten we in het artikel zien hoe jij succesvol kunt zijn met social selling.
B2B markt
Social selling wordt met name toegepast door professionals die actief zijn in de B2B markt. Wanneer je hiermee bezig bent is het belangrijk dat die salespitch zo lang mogelijk achterwege blijft. Het komt namelijk bijna nooit voor dat iemand direct interesse heeft in jouw dienst of product. Maar wanneer het moment daar is wil je bekend zijn bij de klant om zaken te doen. En dat kun je bereiken door de klant steeds weer te voorzien van antwoorden op vragen en nieuwe inzichten. Klanten gaan in deze tijd eerst zelf online op zoek naar antwoorden. Wanneer jij die antwoorden geeft, zal je zien dat klanten zich vanzelf gaan verdiepen in jouw product of dienst.
Content delen op het juiste kanaal
Om antwoord te geven op vragen van de klant zijn er verschillende manier. Bij social selling is het belangrijk dat je kiest voor een kanaal waar jouw doelgroep op actief is. Het heeft geen zin om ervaren managers aan te spreken via het platform TikTok. Op dit platform zijn met name jongeren actief. In dit geval zal je meer succes hebben wanneer je actief content gaat delen op LinkedIn. Dit platform werd voorheen gebruikt voor het vinden van een nieuwe baan. Maar tegenwoordig deelt een groot aantal mensen op dit platform relevante content met hun netwerk.
Het juiste kanaal gekozen? Kies dan voor een vorm van content die past bij jezelf en de doelgroep. Ga niet geforceerd beginnen met vloggen wanneer dat niet comfortabel voelt. Dat merkt de klant namelijk ook. Persoonlijk schrijf ik graag informatieve artikelen op onze website. Daarnaast deel ik deze informatie ook regelmatig via gratis webinars. Vloggen is niets voor mij en hiermee behaal ik voldoende resultaat.
Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen? Of hulp nodig om te starten met social selling? Neem dan contact met ons op via info@nerox.nl zodat wij je kunnen helpen om impact te maken op jouw klanten.