Skip to main content

Koud bellen om in contact te komen met nieuwe klanten en prospects. Ik weet dat het soms moet, maar heb erecht een hekel aan. Waarom? Het kost veel tijd, vreet energie en het levert maar weinig op. Dat moet toch anders kunnen? Deze gedachte is alweer van drie jaar geleden. Ik besloot mezelf te verdiepen in social selling op LinkedIn. Inmiddels ben ik wijzer geworden. Ik weet wat wel en juist niet werkt. Wil jij meer sales? Stop dan met verkopen op LinkedIn! In dit artikel geef ik je (op basis van eigen ervaringen) een aantal tips.

Wat is social selling eigenlijk?

In dit artikel ga ik je van alles vertellen over social selling op LinkedIn. Belangrijk is wel dat je eerst moet weten wat social selling eigenlijk is. Weleens gehoord over social selling en geen verdere uitleg nodig? Lees dan verder na deze paragraaf. Wel benieuwd naar wat social selling is en hoe je dat toepast op bijvoorbeeld LinkedIn? Dan wil ik je vragen om de eerder door mij geschreven blog wat is social selling te lezen op het platform van Onlinemarketing.nl.

Toon oprechte interesse

Social selling op LinkedIn begint met het tonen van oprechte interesse. Verdiep je in het profiel van die ene prospect. Druk op de knop om te linken en vergeet niet een persoonlijk bericht te schrijven waarom je dat wilt. Geef aan wat je te bieden hebt aan waardevolle informatie. Denk bijvoorbeeld aan het delen van informatieve blogs, een whitepaper of andere specifieke informatie. Maar laat die salespitch in deze fase achterwege! Jezelf echt onderscheiden van anderen en niet bang om de telefoon te pakken? Probeer dan eerst telefonisch contact te leggen voordat je op die knop drukt om te linken.

Social selling op LinkedIn, zorg voor interactie

Het eerste contact is vaak snel gelegd. Maar daarna begint het pas. Bij social selling is het belangrijk dat je via LinkedIn in contact blijft met jouw connectie. Geef antwoorden op bijdragen van jouw connectie. Dat kan zowel via een persoonlijk bericht als in de comment. Het voordeel van reageren in de comment? Hiermee kan je ook op de radar komen van het netwerk van jouw connectie.

Tijdlijn op LinkedIn

Een nieuwe blog geschreven? Of andere relevante informatie om te delen met je netwerk? Natuurlijk plaats je dat in een bericht op jouw tijdlijn. Ook houd je rekening met het tijdstip van plaatsen voor een zo groot mogelijk bereik. Dat is wat de meeste mensen op LinkedIn doen. Hierna gaat men er (vaak) ten onrechte vanuit dat LinkedIn het bericht zal tonen aan zijn/haar netwerk. Een gemiste kans, want het algoritme van LinkedIn bepaald uiteindelijk aan wie jouw post wordt getoond. Het kan dus goed zijn dat jouw bericht nooit de door jou gewenste connectie(s) bereikt. Bij sommige artikelen weet je voor wie deze mogelijk van meerwaarde kan zijn. Mijn advies is dan ook om naast het delen van content op je tijdlijn deze ook te delen middels een persoonlijk bericht.

De boodschap van dit artikel? Toon oprechte interesse in jouw netwerk en creëer zoveel mogelijk persoonlijke contactmomenten.