Skip to main content

Een manier om hoger te komen in Google is inzetten op Search Engine Optimalisation (SEO). Met SEO investeer je in het verbeteren van (onbetaalde) organische zoekresultaten. Steeds meer bedrijven beginnen om deze reden met bloggen om de online zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten. Naast een hogere ranking in Google is bloggen ook een manier om in contact te blijven met klanten. Wil jij ook beginnen met bloggen? Dan ben je vast benieuwd hoe jouw vindbare blogs gevonden wordt in Google. Meer weten? Maak dan 2 minuten van je tijd vrij om dit artikel te lezen.

Vaststellen onderwerp

Waar moet ik over schrijven? Het is belangrijk dat je eerst de informatiebehoefte van de doelgroep achterhaalt voordat je die killerblog gaat schrijven. Om het thema van je blog te bepalen kun je bijvoorbeeld een gesprek voeren met de salesafdeling. Vraag welke onderwerpen volgens hen de moeite waard zijn om over te schrijven. Nog niet helemaal overtuigd? Bel dan eens een aantal klanten en vraag of er echt behoefte is aan antwoorden op het genoemde onderwerp. Het juiste onderwerp is de eerste stap naar vindbare blogs

Afstemmen titel op het zoekgedrag van de doelgroep

De titel van een blog is afgestemd op het zoekgedrag van de doelgroep. Een goede SEO titel begint met het belangrijkste zoekwoord waarmee je gevonden wilt worden. Een pakkende titel van je blog is net zo waardevol als de geschreven tekst. Het zorgt ervoor dat de doelgroep klikt op de titel van je blog om deze te lezen. Geen clicks in Google? Geen lezers voor je blog en dan is alle moeite voor niets geweest.

Hogere ranking in Google? Voer een gedegen zoekwoordanalyse uit!

Wanneer je het onderwerp hebt vastgesteld is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te achterhalen. Met een zoekwoord-analyse achterhaal je de termen waar je doelgroep op zoekt. In de meeste gevallen zoekt de doelgroep op 2-3 zoekwoorden. Kies daarom 1 zoekterm, aangevuld met 2-3 zoektermen die in het verlengde daarvan liggen. Bijvoorbeeld vindbare blogs in Google. Het uitvoeren van een zoekwoord-analyse kun je met een Google account zelf doen of uitbesteden aan een online marketingbureau. De juiste combinatie van zoekwoorden gevonden?

Geschikte combinatie van zoekwoorden

Een veelgemaakte fout is dat bedrijven kiezen voor de combinatie met het hoogste zoekvolume. Wij raden dit ten zeerste af. Waarom? Omdat je concurrenten deze zoekwoorden waarschijnlijk ook gebruiken en we kunnen niet allemaal bovenaan staan in Google met dezelfde zoekwoorden. Het is vaak beter om een combinatie van zoekwoorden te kiezen met een minder hoog zoekvolume. Zo ben je onderscheidend ten opzichte van je concurrenten.

Verwerken van zoekwoorden

Wanneer je hebt achterhaalt waar de doelgroep op zoekt kun je deze woorden toepassen in jouw blog. Vergeet je zoekwoorden bijvoorbeeld niet te verwerken in de URL, titel van de blog, subkopjes, tekst en de meta omschrijving. Het is echter wel belangrijk dat je de gekozen zoekwoorden op een subtiele manier verwerkt in je blog. Vindbare blog spreken je doelgroep aan, niet Google!

Vindbare blogs zijn makkelijk te lezen

Een vindbare blog in Google is makkelijk leesbaar voor de doelgroep. Je kunt verschillende moeilijke vaktermen gebruiken, maar de kans dat lezers afhaken is groot. Een blog die makkelijk te lezen is zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. Brengt een bezoeker een langere tijd door op je website? Ook dit heeft een positief effect op je ranking in Google. Heb je een WordPress website? Dan is de plugin van Yoast een handige tool om de leesbaarheid van je blog te toetsen.

Gebruik afbeeldingen

Een blog wordt extra leuk om te lezen wanneer je gebruik maakt van bijpassende afbeelding(en). Een goede afbeelding zorgt er ook voor dat de doelgroep wordt verleidt om door te klikken. Het beste werkt om gebruik te maken van unieke afbeeldingen. Bijvoorbeeld een foto die je zelf gemaakt hebt om de blog te voorzien van een persoonlijke touch. Heb je hier geen tijd voor? Dan kun je bijvoorbeeld stockfoto’s zoeken op de website van Pixabay. Deze afbeeldingen zijn gratis en vrij voor commercieel gebruik.

Kennis heeft pas waarde wanneer je het kunt delen!

Heeft iemand jouw blog gelezen? Dan moet het voor de lezen makkelijk zijn om je blog te delen en verder te verspreiden met anderen. Zorg voor duidelijke buttons om de blog te delen via social media. Zo zorg je ervoor dat jouw blog zich verder verspreid in de wereld van online. Meer lezers? Je raad het al, een hogere ranking in Google!

Zelf bloggen of uitbesteden?

Ben je overtuigd dat het schrijven van vindbare blogs de manier is om hoger te komen in Google? Dan hopen wij dat bovenstaande tips je gaan helpen hoger te komen in Google. Ben je niet zo schrijver of heb je hier geen tijd voor? Dan kun je ervoor kiezen om dit aan ons uit te besteden door contact op te nemen met Nerox. Tijdens een kennismakingsgesprek kun wij je adviseren over de juiste zoekwoorden bij het door jou gekozen onderwerp. Wil je net als onze klanten gevonden worden in Google? Dan horen we graag van je!