Het is alweer ruim drie jaar geleden dat ik besloot om mezelf te verdiepen in content marketing. Waarom? Ik zocht naar een leuke manier om in contact te blijven met klanten. Daarnaast wilde ik ook op een leuke manier op de radar komen van prospects. Net als vele andere salesprofessionals investeer ik wekelijks veel tijd in het maken van content. Maar wat is content marketing eigenlijk? En wat levert het eigenlijk op voor mijn bedrijf? Naast het antwoord op deze vragen geef ik natuurlijk ook weer een aantal tips om zelf aan de slag te gaan. Nieuwsgierig geworden? Maak dan vijf minuten van je tijd vrij en lees snel verder.
Wat is content marketing?
Op een relevante en aantrekkelijke manier antwoord geven op de informatiebehoefte van klanten en prospects. Belangrijk daarbij is dat je niet direct de focus legt op het aanprijzen van jouw dienst of product. Dat is de essentie en betekenis van content marketing. Waar je dan aan kunt denken? Denk bijvoorbeeld aan het delen van een whitepaper met daarin branche informatie. Of waardevolle informatie waarmee klanten meer uit jouw product kunnen halen. Persoonlijk richt ik mezelf op het delen van informatieve blogs. Ook vind ik het leuk om af en toe in te haken op de actualiteit middels een originele post. Andere vormen van content marketing zijn bijvoorbeeld het delen van video’s, leuke afbeeldingen, e-books of de eerder genoemde whitepaper.
Het doel
Het ultieme doel van content marketing is om van die ene prospect een klant te maken en van de klant een ambasadeur. Veel bedrijven leggen de focus op het delen van content met prospects. Zo snel als mogelijk resultaat behalen om te kunnen groeien als bedrijf. Wanneer je overweegt om te gaan starten met content marketing is mijn advies om jezelf eerst te focussen op het maken van (goede) content voor klanten. Waarom? Bestaande klanten hebben immers al een band met jouw bedrijf en zijn eerder bereid om goede content verder te verspreiden. Op deze manier kom je vanzelf op de radar bij prospects en is de kans groot dat zij jou uit zichzelf gaan benaderen. Zeg nou zelf; dat is toch beter dan koud bellen en kennismakingsberichten versturen naar prospects die je niet kent?
Natuurlijk begrijp ik als geen ander dat het aanbrengen van nieuwe klanten ook belangrijk is. Een salesprofessional heeft targets opgelegd gekregen vanuit het bedrijf welke behaald moeten worden. Om deze reden maak ik content welke vaak geschikt is voor zowel bestaande klanten als prospects. Middels social selling deel ik vervolgens de gemaakte content met prospects. Social wattuh? Als je meer wilt weten over social selling wil ik je vragen om mijn gastblog; Wat is social selling? te lezen op het platform van Onlinemarketing.nl. Inmiddels staat deze blog bovenaan in Google en hebben veel salesprofessionals deze blog gebruikt om (met succes) nieuwe business te generen.
Wat levert het eigenlijk op?
De volgende vraag die waarschijnlijk opkomt is dat je benieuwd bent wat content marketing eigenlijk oplevert. Het is in de eerste plaats goed om te beseffen dat het onmogelijk is om in geld uit te drukken wat het oplevert. Daarnaast is het niet iets om succes te behalen op de korte termijn. Wanneer je het besluit neemt om content te gaan delen met klanten en prospects is het belangrijk om dit consistent en consequent te doen. Op de lange termijn zal je zien dat de klantrelatie verbetert, jouw naamsbekendheid toeneemt en je daardoor top of mind bent bij prospects wanneer het moment daar is om zaken te doen. Ook is content marketing de manier om te laten zien dat jij een autoriteit bent in je vakgebied. Beschermen van kennis heeft geen zin meer. Als het niet deelt doet de concurrent het wel voor je.
Tot slot heeft het regelmatig delen van content het voordeel dat zoekmachines als Google jouw website beter gaan waarderen. Concurrenten die nauwelijks content delen krijgen een minder hoge positie in zoekmachines dan bedrijven die dat wel doen. Een hogere ranking in Google betekent meer websitebezoekers met als gevolg een grotere kans op business.
Goed van start met content marketing?
Ben jij na het lezen enthousiast geworden over content marketing? En wil je hier dolgraag mee aan de slag gaan? Dan is het goed om te weten dat ik eerder een blog over heb geschreven. In de blog: Goed van start met content marketing in 8 stappen leg ik uit hoe jij kunt werken aan een winnende content strategie. Hulp nodig? Of gewoon even sparren? Dan mag je mij altijd vrijblijvend contacten via het contactformulier of een DM sturen via LinkedIn, Facebook of Instagram.
Als eerste mijn tips over content marketing ontvangen?
Wil jij in de toekomst ook tips ontvangen over content marketing en alles wat daarbij hoort? Dan wil ik je vragen om onze bedrijfspagina op LinkedIn te volgen. Dit kan je doen door op onderstaande follow button te klikken. Je komt dan vervolgens terecht op de LinkedIn bedrijfspagina van Nerox. Geen LinkedIn? Stuur mij dan via het contactformulier een bericht om jezelf aan te melden voor de maandelijkse nieuwsbrief. Op deze manier ben je als eerste op de hoogte als ik weer eens een informatieve blog uit mijn virtuele pen heb getovert om jou te helpen.
Bedankt voor het lezen en ik zou het enorm waarderen als je de moeite neemt dit blog verder te verspreiden via de share button. Waarom? Omdat we op deze manier elkaar kunnen helpen online zichtbaar te worden. Dat is waarom ik in 2019 begonnen ben met bloggen over content marketing.