Skip to main content

De kans is groot dat ook jij weleens hebt deelgenomen aan een webinar. Steeds vaker houden bedrijven zich hiermee bezig om in contact te blijven met klanten. Het is een goede manier om relevante informatie te delen met de doelgroep van het bedrijf. Vaak is deelname aan een webinar gratis. Maar er zijn ook bedrijven die hier zelfs geld mee verdienen. Dit jaar heb ik er zelf ook één georganiseerd voor bijna 200 deelnemers. Later dit jaar staat de volgende gepland waarvoor inmiddels 100 klanten zich hebben aangemeld. Wil jij meer weten over wat een webinar is en hoe het werkt? Lees dan snel verder!

Wat is een webinar eigenlijk?

De termen webinar en seminar haalt men nog weleens door elkaar. Maar wat is het verschil eigenlijk? Een evenement op locatie voor een fysiek publiek is een seminar. Een webinar is een online evenement waaraan online publiek kan deelnemen. Het grote voordeel daarvan is dat je een groot aantal klanten in één keer kunt bereiken. Ook zijn de kosten lager omdat je geen locatie hoeft te huren om het evenement te organiseren. Een webinar kan ingezet worden voor verschillende doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan E-learning, een productlancering of het genereren van leads. Nu je weet wat een webinar is geef ik hieronder een aantal tips voor het organiseren van een succesvol webinar uit eigen ervaring. Mijn doel daarbij? In contact blijven met klanten en het genereren van kwalitatieve leads.

Aanmeldingen

Het organiseren van een succesvol begint natuurlijk met het krijgen van aanmeldingen. Begin ruim van tevoren met het versturen van uitnodigingen om deel te nemen. In de eerste week stuur ik een aankondiging van het webinar naar klanten via de nieuwsbrief. Daarbij geef ik aan wat zij kunnen verwachten en geef ik hen de mogelijkheid om aan te melden. Vervolgens plaats ik wekelijks een bericht op social media in de vorm van een korte pakkende tekst en afbeelding. Op LinkedIn heb ik ervaren dat het plaatsen van een stelling goed werkt om het webinar onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Werkzaam als accountmanager? Laat die salespitch dan achterwege en nodig prospects als eerste kennismaking uit om deel te nemen aan het webinar.

Inhoud van het webinar

Is het direct duidelijk dat men het online evenement bedoeld is om diensten en producten te promoten? Dat is voor mij het moment om direct te stoppen met deelnemen. Deel unieke en vooral relevante informatie tijdens het online evenement. Laat zien dat je een expert bent in je vakgebied. Uit eigen ervaring weet ik dat deelnemers na deelname dan vanzelf contact met jou opnemen.

Van klanten krijg ik vaak de vraag of het webinar wordt opgenomen. Reden hiervoor is dat zij niet kunnen deelnemen of de opname willen gebruiken om alles later nog eens terug te kijken. Ik kies er voor om het webinar niet op te nemen. Waarom niet? Omdat het hierdoor minder urgent wordt voor de deelnemers om het op moment van organiseren deel te nemen. Mijn advies is om vooraf aan te geven dat men geen aantekeningen hoeft te maken om de inhoud na afloop wordt gedeeld in de vorm van een E-book via de nieuwsbrief. Het grote voordeel daarvan is dat ik dan in de toekomst in contact kan blijven met de deelnemers via onze nieuwsbrief. Handig om hen ook uit te nodigen voor een volgend webinar.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op zodat wij je kunnen helpen bij het organiseren van een succesvol webinar!