Skip to main content

De kans is klein dat iemand direct interesse heeft in jouw dienst of product. Maar die interesse kan in de toekomst mogelijk veranderen. Om die reden is het belangrijk op de radar te blijven van klanten tot het moment daar is om zaken te doen. Veel bedrijven hebben een behoorlijk aantal bezoekers per maand op hun website. Maar helaas leidt dit aantal bezoeker niet tot de gewenste conversies. De gemiddelde conversie ligt al jaren ergens rond de 3%. Dat betekent dat dit percentage bezoekers direct over gaat tot het kopen van een dienst of product bij een eerste bezoek aan je website. Met behulp van remarketing kan je op radar blijven van de overgebleven 97% van de bezoekers. Wil je meer weten over remarketing en de werking? Dat en meer lees je in dit artikel!

Wat is remarketing eigenlijk?

Een andere benaming voor remarketing is regtargeting. Het is een vorm van online marketing waarbij advertenties toont aan consumenten op basis van het online zoekgedrag. De kans is groot dat het ook jou weleens is overkomen. In jouw zoektocht naar een nieuwe tas voor je laptop kom je uit in de webshop van bol.com. Het lukt je maar niet om een keuze te maken en besluit daarom de keuze nog even uit te stellen. Vervolgens kom je de laptops tas iedere keer weer tegen in een online advertentie op social media of Google. Op deze manier probeert men jou te verleiden om de aankoop alsnog te doen. Herkenbaar? Dat is was remarketing is.

Hoe werkt remarketing?

Nu je weet wat remarketing is wil je natuurlijk ook graag weten hoe het werkt. Daarom gaan we de werking in kort aan je uitleggen. Het is goed om te weten dat je het kunt inzetten via verschillende online kanalen. De meest bekende manier is het inzetten van remarketing via social media en Google. Over het algemeen maakt men het meest gebruik van Google Ads remarketing. Bij de eerste stap plaatst de marketeer op elke pagina van de website een zogenaamde remarketing pixel. Deze pixel plaatst vervolgens een (legale) cookie in de browser van de bezoeker. Op deze manier weet jouw provider aan wie de advertentie getoont moet worden. Bij remarketing is het wel van groot belang dat je ervoor kiest om op een gerichte manier te adverteren. Je wilt bijvoorbeeld geen advertentie tonen van de eerder benoemde laptoptas wanneer iemand deze al heeft gekocht.

Enkele voordelen

Wat zijn de voordelen van remarketing? Zoals eerder aangegeven is remarketing een manier om op de radar te blijven van potentiële klanten om als het moment daar is zaken te doen. Een ander voordeel is dat je de advertenties (mits goed ingesteld) kunt personaliseren op basis van het eerdere zoekgedrag van de bezoeker. Als voorbeeld iemand die een nieuwe laptop heeft gekocht. Om die mee te nemen naar het werk is een tas natuurlijk handig. Op die manier kun je als bedrijf met een nieuwe advertentie de bezoeker verleiden tot het doen van een nieuwe aankoop. Het laatste voordeel van remarketing is dat de conversie van je website zal toenemen.

Niet alleen voor webshops

Vaak denkt men dat remarketing alleen geschikt is voor webshops. Ons antwoord daarop is dat zeker niet het geval is. Ook bedrijven in de B2B-markt maken steeds meer gebruik van remarketing. Zij gebruiken het met name om op de radar te blijven van potentiële klanten. Wil jij meer weten over remarketing en hoe je het kunt inzetten voor je webshop of bedrijf? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend advies. Vertel ons meer over je bedrijf zodat wij je op de radar kunnen zetten van klanten.