Skip to main content

We willen allemaal zo hoog mogelijk staan in Google. Maar hoe realiseer ik dat zonder het plaatsen van dure online advertenties? Het is een vraag waar veel bedrijven niet direct een antwoord op hebben. Het plaatsen van online advertenties (SEA) is een manier om snel hoger in Google te komen. Voor de lange termijn is het aan te raden om te investeren in SEO. In dit artikel gaan we aan je uitleggen wat SEO is en hoe het werkt. Meer weten? Lees dan snel verder!

Wat is SEO?

Voordat je aan de slag gaat met SEO wil je natuurlijk eerst weten wat het is. De afkorting SEO staat voor Search Engine optimazation, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het is een verzamelnaam van handelingen die meewerken aan het hoger scoren in de organische zoekresultaten van Google. Diverse (steeds weer veranderende) algoritmen classificeren een website op basis van trefwoorden, inhoud, linkbuilding en techniek en deze een voorsprong te geven op andere in de rangschikking van de zoekmachines.

Maar hoe werkt SEO dan?

Om uit te leggen hoe SEO werkt gaan we eerst uitleggen welke handelingen zorgen voor een SEO geoptimaliseerde website. Het namelijk meer dan het eenmalig uitvoeren van een paar kleine actiepunten. Het optimaliseren van je website bestaat uit verschillende handelingen die er samen voor zorgen dat je website hoger scoort in Google. Deze handelingen bestaan uit de volgende handelingen:

  • Achterhalen belangrijkste zoekwoorden en deze op een goede manier verwerken in de teksten op je website
  • Het (laten) schrijven van relevante content voor de doelgroep
  • Linkbuilding
  • Een overzichtelijke META structuur

Je weet nu wat SEO is en hoe het werkt. In onderstaande SEO handleiding geven we een extra uitleg over bovenstaande handelingen. Na het lezen van de extra uitleg toch nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie over wat SEO is en hoe het werkt.

#1 Zoekwoord analyse

Om informatie te achterhalen vullen gebruikers van Google zoekwoorden in. Het is belangrijk dat je weet op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt. Ben je als administratiekantoor actief in de regio Dordrecht? Dan wil je waarschijnlijk gevonden worden op de zoekwoorden Administratiekantoor Dordrecht. Met de (gratis) tool van Ubersuggest zien we dat er elke maand 90 keer gezocht wordt op deze zoekterm. Met een SEO moeilijkheidsgraad van 27/100 moet het mogelijk zijn om in korte tijd te stijgen in Google. Een veelgemaakte fout is dat men geneigd is om te kiezen voor een zoekterm met het hoogste zoekvolume. De kans is groot dat ook de concurrent heeft gekozen voor deze zoekterm. Soms is het beter om te kiezen voor een zoekterm met een minder hoog zoekvolume. Omdat de concurrentie hierop vaak lager is kan je sneller stijgen in zoekmachines.

#2 Relevante content

In de beginfase van SEO was het volproppen van de teksten op je website met zoekwoorden voldoende om te stijgen in zoekmachines. Tegenwoordig is het belangrijk dat gebruikers van je website jouw content waarderen. Dit analyseert Google door te meten hoelang gebruikers actief zijn op de webpagina en in welke mate men doorklikt. Wordt de content op jouw website als relevant en interessant beoordeeld door Google? Dan krijgt je website voorrang in de organische zoekresultaten van Google ten opzichte van de concurrent. Naast het delen van relevante content is linkbuilding minstens zo belangrijk.

#3 Linkbuilding

Je kunt natuurlijk vol overgave roepen dat jij het antwoord hebt op vragen van de doelgroep. Maar het is natuurlijk beter als anderen dat over jou zeggen. Naast content is linkbuilding heel belangrijk. Bij linkbuilding benoemen andere websites jouw artikel als bron. Dat kost veel tijd en reden voor veel bedrijven om backlinks in te (laten) kopen. Ons advies is om dat niet te doen. Waarom niet? Als het aantal backlinks te snel toeneemt beoordeeld Google dit als niet eerlijk verkregen. Het resultaat is dat je website daalt in de zoekresultaten van zoekmachines.

#4 Meta-structuur

Zoekmachines gebruiken zogenaamde webcrawlers om de inhoud op je website te beoordelen. Daarvoor is een goede META-structuur heel belangrijk. Hiermee bedoelen we de structuur van de website, minus de content. Maak gebruik van unieke title-tags en meta-omschrijvingen bevat. Unieke title-tags en meta-omschrijvingen helpen om de positie van je website in de resultaten van zoekmachines te verhogen. Het is belangrijk om ook je belangrijkste zoekwoorden in de meta-omschrijving te plaatsen. Ook is het belangrijk om je website een goed geschreven meta- en alt-tekst tag heeft. Deze helpen zoekmachines om onderscheid te maken tussen kritische en niet-kritische zoekwoorden op je website. Heb je een WordPress website? Dan kan de plug-in Yoast jou helpen bij het instellen van de META-structuur en de sitemap.

Wat is een goede SEO strategie voor mijn bedrijf?

Hopelijk weet je nu wat SEO is en hoe het werkt. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Of meer weten over de beste SEO strategie voor je website? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie. Door gebruik te maken van onze SEO-analyse krijg je direct inzicht in directe verbeteracties om te stijgen in Google. Samen naar de top in Google? Wij zijn er klaar voor!