Skip to main content

Heb je even niets te doen? Of wil je weten wat je vrienden aan het doen zijn? Dan pakken we onze telefoon om onze social media te checken. Het gebruik van social media is bijna niet meer weg te denken uit ons leven. Ook het aantal zakelijke accounts op social media neemt nog elke dag toe. Bijna elk bedrijf is tegenwoordig actief op social media. Hiermee is ook de vraag toegenomen hoe zij zakelijk social media het beste kunnen inzetten voor een zo hoog mogelijk bereik. In dit artikel een aantal tips om je op weg te helpen.

Doelgroep

Wil je zakelijk social media gaan inzetten? Dan is het belangrijk om eerst na te denken over de doelgroep die je wilt bereiken. Bepaal vervolgens op welke social media jouw doelgroep actief is. Wil je klanten aanspreken in de leeftijd van 18 tot 65 jaar in de B2C markt? Dan is het aan te raden om een zakelijke pagina aan te maken op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Wil je dezelfde klanten bereiken in de B2B markt? Dan is het zinvol om een zakelijke pagina aan te maken op LinkedIn.

Zakelijk social media inzetten begint met het maken van keuzes!

Op zoveel mogelijk social media actief willen zijn. Dat is waar veel bedrijven de fout in gaan. De gedachte is vaak dat ze op deze manier op zoveel mogelijk plekken zichtbaar zijn. In de praktijk heeft het als gevolg dat men niet actief genoeg is op social media en het bereik juist minder is dan wanneer men had gekozen om de focus te leggen op één of twee social media kanalen. Tenzij je beschikt over een heel marketingteam is mijn advies om te kiezen voor maximaal twee social media kanalen. Waarom? Omdat het belangrijk is dat je conistent bent wanneer je zakelijk social media inzet. En consistent zijn is makkelijker dan wanneer je een groot aantal social media moet onderhouden.

Herkenbaarheid

Heb je een keuze gemaakt voor de social media kanalen voor jouw bedrijf? Dan het in de eerste plaats belangrijk om te zorgen voor eenduidigheid. Maak bij de opmaak van social media gebruik van dezelfde kleurstijlen en de huisstijl op je website. Maak daarnaast een keuze over hoe je de doelgroep wilt aanspreken. Dat kan bijvoorbeeld in de u, jij of in een algemene communicatie vorm. Eenmaal een keuze gemaakt? Houd je daar dan ook aan.

Zakelijk social media inzetten doe je zo!

Wil je echt succesvol zijn met je bedrijf op social media? Praat dan niet teveel over jezelf. Achterhaal aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft en probeer daar op in te spelen met unieke en relevante content. Op deze manier maak je het voor de doelgroep interessant om jouw bedrijf te volgen op social media. Een laatste gouden tip om volgers te krijgen op social media? Zelf had ik een jaar geleden het doel om meer volgers te krijgen op de zakelijke LinkedIn pagina. Om dat te bereiken plaats ik hier als eerste een nieuw artikel, twee dagen eerder dan de nieuwsbrief.

Hulp nodig bij het zakelijk inzetten van social media? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies.