Weleens gehoord over zoekmachine marketing? Nog geen jaar geleden had ik geen idee waar ik moest beginnen. Het enige wat ik wilde was zichtbaar zijn bij de doelgroep. Als allround tekstschrijver tover ik binnen 10 minuten een pakkende tekst uit mijn digitale pen. Maar hoe zorg ik ervoor dat prospects buiten mijn netwerk op mijn website terecht komen. Moet ik gaan inzetten op SEO, SEA of kies ik voor de combinatie? Meer weten over mijn eerste stappen op het gebied van zoekmachine marketing? Dan wil ik je graag uitnodigen om verder te lezen.
Betaalde zoekmachine marketing (SEA)
Je hebt vast weleens gehoord over de termen SEO en SEA. Als je het snel uitspreekt lijken beide termen op elkaar, maar welke van de twee kan je het beste kiezen om direct zichtbaar te zijn. De snelste manier om direct zichtbaar te zijn is investeren in betaalde advertenties(SEA) in zoekmachines als Google. Wanneer je een SEA campagne goed weet in te richten toont Google jouw advertentie bovenaan in de zoekresultaten. Hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende SEA campagne? Of wil jij meer weten over ROI van een al lopende campagne? Neem dan contact met ons op.
Organisch bereik (SEO)
Beschik jij inmiddels over een goedlopende SEA campagne? Mooi dan is de tijd aangebroken om aan het organische bereik van je website te gaan werken. Een hogere positie in Google middels SEO? Realiseer jezelf dan heel goed dat dit een weg van de lange adem is. Kan jij het geduld opbrengen en ben vastberaden om je website structureel naar de top van Google te brengen? Dan wil ik je vragen om eerdere blogs van mij te lezen op mijn blogpagina. Deze artikelen kun je raadplegen door te klikken op de linkjes naar de artikelen SEO tips voor 2020 om te scoren in Google & Wat zijn SEO teksten en hoe schrijf ik ze? Naast tips en tricks benoem ik in deze artikelen ook een aantal (gratis) tools om zelf je teksten te optimaliseren voor zoekmachines.
Conclusie
Wil je direct zichtbaar zijn bij de doelgroep? Dan is mijn advies om in te zetten op betaalde advertenties(SEA) in bijvoorbeeld Google. Neem je in de toekomst het besluit om een SEA campagne te beëindigen? Realiseer jezelf dan goed dat Google jouw advertentie niet meer bovenaan in de zoekresultaten toont. Om deze reden is het goed om naast SEA ook al vanaf het begin in te zetten op SEO voor het organische bereik van je website. In tegenstelling tot SEA hoeft SEO geen geld te kosten als je zelf aanleg hebt voor het schrijven van teksten in het algemeen. Het kost alleen tijd om deze teksten zelf te schrijven.
Mijn online marketingstrategie
Zelf heb ik gekozen om zichtbaar te zijn bij mijn doelgroep op de lange termijn en zet dus vol in op SEO. Waarom? Omdat ik vind dat ik als contentspecialist en tekstschrijver goed gevonden moet worden om aan mijn klanten te laten zien dat het echt mogelijk is. Inmiddels zie ik maandelijks een toename van nieuwe gebruikers die een bezoek brengen aan mijn website. Mijn inspanning van het afgelopen jaar worden dus gewaardeerd door mijn doelgroep en Google.
Help mij met zoekmachine marketing!
Hulp nodig bij het schrijven van content? Of eens sparren over een contentstrategie die past bij jouw bedrijf? Neem dan contact met mij op via onderstaand contactformulier. Lukt het jou om na het lezen van deze blog zelf aan de slag te gaan met zoekmachine marketing? Dan wens ik je veel succes! Tot slot zou ik je willen vragen om deze blog te delen via de share knop.
Bedankt voor het lezen.