Skip to main content

Een blog is ideaal om in contact te blijven met klanten en prospects. Ook is het een manier om aan de doelgroep te laten zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Maar om de doelgroep te bereiken met een blog is het erg belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden. Het grote voordeel hiervan is dat je naast het bereiken van de doelgroep ook werkt aan de organische vindbaarheid (SEO) van de website. Het vinden van de juiste zoekwoorden voor je blogs kan een hele opgave zijn. In dit artikel een aantal tips bij het vinden van de juiste zoekwoorden om jouw doelgroep te bereiken!

Zoekwoorden vinden voor je blogs, zo doe je dat!

De focus leggen op de juiste zoekwoorden in je blogs is altijd goed. Het advies is echter wel om deze op een natuurlijke manier te gebruiken. Het leest niet prettig en het vaak volstoppen van je blog met zoekwoorden heeft ook geen zin meer om hoger te staan in Google. Je schrijft ook voor de doelgroep toch? Bij een blog van 400-500 woorden is het al voldoende wanneer de zoekterm een keer of 3 wordt gebruikt in een artikel. Nu ik de meest belangrijke tip met je heb gedeeld is het tijd voor tips om de juiste zoektermen voor je blogs te vinden.

Praktische tips

Voordat je gebruik gaat maken van tools om de juiste zoekwoorden te vinden voor je blogs is mijn advies om een brainstormsessie in te plannen. Bespreek met elkaar aan welke content de doelgroep mogelijk behoefte heeft en bedenk mogelijke zoektermen waarop zij zoeken. Vervolgens kan je deze zoektermen invoeren in de keywordplanner van Google. Hiervoor kun je ook gebruik maken van diverse websites, bijvoorbeeld Ubersuggest. Deze tools geven inzicht in het zoekvolume, alternatieve zoektermen, concurrentie en de kosten per klik bij adverteren.

Veel bedrijven maken de fout door te kiezen voor een zoekterm met het hoogste zoekvolume. Mijn advies is om naast het zoekvolume ook te kijken naar de concurrentie. Het loont vaak om te kiezen voor een zoekterm met een minder hoog zoekvolume. Hierop heb je vaak minder concurrentie en dus een grotere kans dat het artikel hoger rankt in Google. Eenmaal een aantal artikelen hoog in Google staan? Pas dan kunnen zoektermen met een hoog zoekvolume en concurrentiecijfer leiden tot grotere bezoekersaantallen naar de website.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste zoekwoorden? Of hulp op het gebied van online marketing? Lees dan eens onze andere artikelen over online marketing op de website van Nerox. Liever een adviesgesprek op locatie met een specialist? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Bedankt voor het lezen en graag tot ziens!