Een groot aantal bedrijven maken gebruik van Instagram om op de radar te komen van klanten. De kans is dan ook groot dat ook jij een zakelijk account op dit platform hebt. Maar niet elk bedrijf is dagelijks actief op dit platform. En dat is dan ook direct de hoofdreden waarom veel bedrijven niet succesvol zijn op Instagram. Om zakelijk succesvol te zijn op Instagram is het hebben van relevante volgers belangrijk. Maar hoe krijg je meer volgers op Instagram? In dit artikel een aantal tips om je op weg te helpen.
Meer volgers op Instagram? Doe eerst onderzoek naar de doelgroep!
Voordat je enthousiast van start gaat op Instagram is het goed om meer te weten over de doelgroep op het platform. Deze bestaat grotendeels uit jongvolwassenen. Is deze doelgroep niet relevant voor jouw dienst of product? Dan is mijn advies om niet verder te lezen omdat Instagram dan niet het platform is om jouw product of dienst te promoten. Is deze doelgroep wel relevant voor jouw dienst of product? Dan is het belangijk dat je op een leuke en unieke manier laat zien wat jouw bedrijf onderscheidt van de concurrent.
Meer volgers op Instagram? Maak unieke en leuke content.
Om meer volgers te krijgen op Instagram is het belangrijk dat je naast unieke ook leuke content maakt. Deze twee variabelen zorgen ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om jouw bedrijf te gaan volgen. Plaats niet alleen berichten over jouw dienst of product. Maar plaats ook leuke content waarbij de nadruk niet ligt op het verkopen van een dienst of product. Ook moet de content die je plaatst van goede kwaliteit zijn. Een wazige foto is minder interessant om te liken dan een kleurrijke foto van de kantoorhond die met z’n pootjes door natte verf op de trap heeft gelopen. Voor inspiratie zou ik je willen vragen om eens een bezoek te brengen aan het Instagram account van bol.com bijvoorbeeld.
Consistent
Wanneer je meer volgers op Instgram wilt krijgen is het belangrijk dat je consistent bent in het delen van content. Ook is variatie in het delen van content erg belangrijk. Deel de ene keer een bericht, aangevuld met tekst. Om de volgende dag een winactie aan te kondigen in stories. Maar voordat je content gaat delen is het natuurlijk wel belangrijk om te weten wanneer jouw doelgroep actief is op Instagram. Uit onderzoek van Coosto blijkt dat op donderdagmiddag 17.00 uur de meeste interactie plaatsvind op het platform.
Call to action
Veel bedrijven plaatsen met regelmaat content maar vergeten het toevoegen van een call to action. Maak met de afbeelding of video duidelijk welke boodschap je wilt overbrengen. En zorg ervoor dat zij hier iets mee gaan doen. Koopt iemand nieuwe schoenen van jouw merk? Dan wil je natuurlijk dat iemand hiervan een foto maakt en deze plaatst op zijn of haar Instagram.
Om dat te stimuleren kun je de koper vragen om dat te doen en een bepaalde #hashtag te gebruiken. Het toevoegen van relevante #hashtags (niet teveel!) is sowieso aan te raden om een groter bereik te hebben op Instagram. Wanneer iemand dat doet krijgt degene als beloning middels een bericht een kortingscode van 10% toegestuurd om te gebruiken bij een volgende aankoop.
Meer informatie
Ik hoop dat bovenstaande informatie jou gaat helpen bij het krijgen van meer volgers op Instagram. Heb je na het lezen van dit artikel vragen of hulp nodig bij het zakelijk inzetten van Instagram voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie.