We willen allemaal zo hoog mogelijk in Google staan. Maar om dat bereiken zal je aan slag moeten gaan met zoekmachine optimalisatie (SEO). Er bestaat helaas geen lijst met regels waaraan je website moet voldoen om hoog te ranken in de zoekresultaten. Inzetten op deze vorm van online marketing is erg rendabel op de lange termijn. Heb je eenmaal een plek in de top van Google behaald? Dan leidt dat over het algemeen op de lange termijn tot gratis bezoekers naar je website. Wil jij dit ook, maar vind je het lastig om van start te gaan? Dan gaat onze checklist jou zeker helpen om de website vindbaar te maken in Google.
Techniek van de website
Om succesvol te zijn met SEO is de techniek van je website heel belangrijk. Google hecht namelijk veel waarde aan een positieve ervaring van de bezoekers. Is jouw website niet veilig? Of is de laadtijd van een artikel erg traag? Dan zal Google dat direct afstraffen met een lage ranking in de zoekresultaten.
Voordat je gaat beginnen met SEO is het dus belangrijk dat je website in de eerste plaats veilig is. Dit kun je bereiken middels een SSL-certificaat. Voor een snelle laadtijd zorg je ervoor dat gebruikte afbeelding zo klein mogelijk van formaat zijn. En kies bij een website met veel pagina’s voor een wat groter hostingpakket. Tot slot is het belangrijk dat je website responsive is. Met dat laatste bedoelen we dat de website zich automatisch aanpast aan de grootte van het apparaat waarmee de bezoeker jouw website bezoekt. Zelf haak ik bijvoorbeeld direct af wanneer een website niet goed leesbaar is op mijn tablet of mobiele telefoon.
De pijlers van SEO
Wanneer de techniek van je website op orde is kun je aan de slag met de andere twee pijlers van SEO. De eerste pijler betreft On-site SEO. Hiermee bedoelen we de content die je plaatst op de website om aan zoekmachines als Google te vertellen waar je pagina of artikel over gaat. Bij On-site SEO is het belangrijk dat je de teksten optimaliseert voor Google. In het eerdere artikel over zelf SEO teksten schrijven op onze website leggen we graag aan je uit hoe je dat zelf kunt doen.
De tweede pijler betreft Of-site SEO. Hiermee laat je aan Google zien dat jouw website waardevol is voor de bezoekers en beschikt over voldoende autoriteit. Dit kun je bereiken door middel van backlinks. Vraag bij een waardevol artikel bijvoorbeeld aan bezoekers om jouw content te delen met anderen. Ons advies is om backlinks op een natuurlijke manier te verkrijgen en niet te kopen. Wanneer Google dit opmerkt kan dat voor langere tijd leiden tot een lagere ranking in de zoekresultaten.
Hulp nodig?
We hopen dat je na het lezen van dit artikel zelf aan de slag gaat met het optimaliseren van je website. Bij Nerox gunnen wij namelijk al onze bezoekers een hoge ranking in Google. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Of behoefte aan hulp om op de lange termijn ook hoog te ranken in de zoekresultaten? Neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen helpen aan meer bezoekers op je website op de lange termijn.
Bedankt weer voor het lezen en alvast bedankt voor het delen van dit artikel met anderen.