Wat is SEO eigenlijk? Uitleg in voetbaltaal

Wat is SEO eigenlijk? De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimisation, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het is een manier om websites hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten. Als je hier niet dagelijks mee bezig bent kan het best lastig zijn. Ben jij benieuwd hoe je met jouw website een plek in het basiselftal van Google kan veroveren? En hoe je mee kunt strijden om het felbegeerde kampioenschap? In deze blog ga ik je de werking van SEO uitleggen in voetbaltaal.

Wat is SEO eigenlijk?

Je weet inmiddels waar de afkorting SEO voor staat. Maar wat is het eigenlijk? Vergelijk jouw website met het stadion van je favoriete voetbalclub. Net als in het stadion wil je zoveel mogelijk bezoekers op je website. Het liefst geen eenmalige bezoekers, maar trouwe fans die regelmatig terugkeren naar jouw stadion. Om dat te realiseren is het belangrijk dat de basis van je website op orde is. Maak deze in eerste instantie voor de bezoekers. Is dat niet het geval? Dan is de kans groot dat bezoekers jouw stadion al verlaten voordat het laatste fluitsignaal klinkt.

Een goede basis

Net als bij het voetbal is het belangrijk om te starten met een goede basis. Maak bijvoorbeeld op de homepage van je website direct duidelijk wat je te bieden hebt. Geen lange teksten, maar korte pakkende teksten om bezoekers te verleiden verder te klikken. Ook moet het voor de bezoeker duidelijk zijn hoe hij of zij contact met je kan opnemen voor meer informatie. Zoals hierboven al aangegeven is het belangrijk dat je website gemaakt is voor bezoekers. Daarnaast is het aan te raden om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Google geeft deze websites namelijk voorrang in de zoekresultaten. Het gevolg daarvan is dat het organische bereik van je website toeneemt. Zie dit als de toeschouwers die zelf graag een kaartje kopen om uit eigen beweging naar het stadion te komen.

Een goede bank

Naast een goede basis is het belangrijk om te beschikken over een goede bank. Deze heb je nodig om in Google wedstrijden van je concurrenten te winnen of om de behaalde voorsprong te verdedigen. Net als bij het voetbal wordt het saai om altijd maar naar een vaste basis te kijken. Waarom zou en bezoeker terugkeren naar je website als alles nog hetzelfde is? Je wilt toch ook weleens naar iets nieuws kijken? Het is iets waar weinig ondernemers gehoor aan geven. Zonde, want daar liggen echt kansen om te scoren in de zoekresultaten van Google. Websites die regelmatig voorzien worden van vers bloed, uhhhh content, krijgen voorrang van zoekmachines. Plaats daarom regelmatig nieuwe SEO teksten of content op je websites. Waar je dan aan kunt denken? Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatieve blogs, video’s of afbeeldingen.

Scoren in Google

Om te winnen in Google moet je net als bij het voetbal beter presteren dan je tegenstanders. Scoor jij meer punten dan je tegenstanders? Dan win je de wedstrijd in Google! Maar hoe doe je dat? Kijk naar de online activiteiten van je tegenstanders om te achterhalen waar zij kansen laat liggen. Soms kan een kleine tactische aanpassing voldoende zijn om de koppositie over te nemen. Hoe je dat doet? Beschrijf op je website waarom bezoekers fan moeten worden van jouw bedrijf, zonder direct je dienst of product te promoten. Bescherm je kennis niet, maar deel! Juist door waardevolle informatie te delen willen mensen jou gaan volgen als echte fans. Het voordeel van fans? Je hoeft zelf minder te vertellen, dat doen zij voor je!

Penalty

Net als bij het voetbal kan een overtreding bestraft worden met een penalty. Eenmaal een penalty tegen gekregen van Google? Dan is het lastig om jouw tegenstander van scoren af te houden. Je kunt een penalty tegenkrijgen wanneer je bijvoorbeeld backlinks koopt. Wanneer jij over een week ineens beschikt over tientallen backlinks zal dat niet geloofwaardig overkomen bij Google. Dit zal bestraft worden en zal punten in mindering brengen waardoor je zal zakken op de ranglijst. Het heeft ook geen zin om teksten en andere content te kopiëren van je concurrent. Het is niet alleen heel onsportief. Maar bij zogenaamde duplicate content zal Google deze niet waarderen om jou hogere in de zoekresultaten te tonen.

Contact houden met je fans

In de wereld van online marketing is het belangrijk om in contact te blijven met je fans. Laat je een tijd niets van je horen? Dan is men jou heel snel vergeten. Hoe je dat het beste kunt doen? Via verschillende online communicatiekanalen waar jouw fans zich bevinden. Bepaal per kanaal aan welke informatie jouw fans behoefte hebben. Welke kanalen van jouw voetbalclub volg jij om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws? Grote kans dat jij jouw cluppie volgt via meerdere social media kanalen. Het voordeel van fans op social media? Zij verspreiden jouw berichten weer verder via hun persoonlijke social media accounts. Laat dat balletje maar rollen om backlinks te verzamelen.

Wat zijn backlinks eigenlijk bij SEO?

Geen linksback, maar backlinks heb je nodig om de koppositie in Google te bemachtigen. Backlinks zijn externe linkjes die verwijzen naar jouw website. Waarom deze belangrijk zijn? Je kunt zelf heel hard roepen dat jij het mooiste voetbal speelt. Maar het klinkt natuurlijk geloofwaardiger wanneer de fans dat zeggen over jou. Google wil gebruikers van de zoekmachine alleen de beste site voorschotelen. Wanneer anderen jou website aanbevelen is dat reden voor Google om jouw pagina eerder te tonen dan die van een concurrent. Controleer hier het aantal backlinks naar je website.

Een SEO analyse op Champions League niveau

Wil jij weten hoe jouw website op dit moment presteert in Google? Ben jij benieuwd naar de prestaties van jouw basiselftal op Champions League niveau? Vul dan onderstaand formulier in met de door ons gevraagde gegevens. Op werkdagen ontvang je vanuit ons binnen 90 minuten (soms hebben we wat blessuretijd nodig) een uitgebreide SEO rapportage. In deze rapportage zie je in één oogopslag wat er goed gaat en wat beter zou kunnen. Of we je na het wedstrijdverslag gaan spammen? Daar hoef je niet bang voor te zijn. Wij zijn namelijk bezig met het winnen van onze eigen wedstrijd. Behoefte aan een interim coach die vanaf de zijlijn met je meekijkt? Neem dan gewoon zelf contact met ons op.